Kirjailija kiittää -palkinto Lukukeskuksen Ulla Arkomalle

Kuva: Niki Strbian

Suomen Kirjailijaliiton vuosittainen Kirjailija kiittää -palkinto jaettiin Helsingin Kirjamessujen Töölö-lavalla lauantaina 29.10. Vuonna 2022 palkinto myönnettiin Lukukeskuksen ohjelmapäällikkö Ulla Arkomalle pitkäjänteisestä työstä kirjailijavierailupalvelun kehittäjänä, kirjailijoiden kumppanina ja luotettavana asiakaspalvelijana. Kirjailijaliiton johtokunta päätti palkinnosta yksimielisesti.

Ulla Arkoma on tehnyt pitkään työtä kirjallisuuden lähettiläänä kirjallisuuden ja lukemisen edistämiseksi Lukukeskuksen ohjelmapäällikkönä. Arkoma on kymmenen vuoden ajan välittänyt ja järjestänyt kirjailijavierailuja ja parhaimpina vuosina hänen kauttaan on kulkenut lähes 2 000 vierailupyyntöä tilaajalta kirjailijalle. Joka vuosi reilusti yli 50 000 lukijaa kohtaa kirjailijan Lukukeskuksen välittämillä vierailuilla.

Ulla Arkoman luotettava ja ystävällinen asiakaspalvelu tunnetaan laajasti kirjailijoiden keskuudessa. Hän on kirjailijan kumppani ja tuki mitä moninaisempien vierailupyyntöjen ja esiintymispaikkojen luotsaamisessa. Ulla on aina kirjailijan puolella, ja sopimusasiat, palkkiot ja vierailukäytännöt neuvotellaan aina kirjailijan etu huomioiden.

Arkoman asiantuntemus, laaja tietämys kirjallisuudesta ja suomalaisista kirjallisuuden tekijöistä varmistaa, että Lukukeskuksen välittämät kirjailijavierailut ovat unohtumattomia kohtaamisia niin yleisöille kuin kirjailijoille. Vierailuillaan kirjailijat voivat keskittyä kirjallisuudesta puhumiseen, työstään kertomiseen ja elämykselliseen kohtaamiseen lukijoiden kanssa, kun käytännönasiat ovat luotettavasti ja ajantasaisesti hoidettu.

”Olen äärettömän kiitollinen tästä palkinnosta erityisesti sen vuoksi, että palkinto tulee kirjailijoilta. Olen aina arvostanut syvästi kirjailijoita ja heidän työtään”, Arkoma toteaa ilahtuneena ja jatkaa:

”Kiitän sydämestäni kirjailijoita niistä tuhansista tarinoista, joiden kautta meidän lukijoiden on mahdollista elää monta elämää. Näen työssäni päivittäin, kuinka valmiita kirjailijat ovat lähtemään pitkillekin matkoille kertomaan työstään. Kouluja, kirjastoja, Työväenopistoja ja muita kirjailijavierailujen tilaajia kiitän siitä, että he mahdollistavat kohtaamiset kirjailijoiden ja lukijoiden kesken ja herättävät halun lukea.”

Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallisuuspoliittiseen keskusteluun. Palkintoon kuuluu teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikkasarjasta Kirjokala. Palkinnon jakoi Helsingin Kirjamessuilla Suomen Kirjailijaliiton varapuheenjohtaja Virpi Hämeen-Anttila.