Sirpa Kähkönen Kirjailijaliiton kunniajäseneksi

Sirpa-Kähkönen, kuva Laura-Malmivaara

Suomen Kirjailijaliitto ry kutsui kevätkokouksessaan 13.5.2023 kunniajäsenekseen kirjailija Sirpa Kähkösen. Kirjailijaliiton kunniajäseneksi on perinteisesti kutsuttu liiton tarkoitusperiä ja suomalaista kirjallisuutta ansiokkaasti edistäneitä henkilöitä.

Sirpa Kähkösellä (s. 1964) on laaja tuotanto sisältäen romaaneja, tietokirjoja ja näytelmiä alkaen vuonna 1991 ilmestyneestä esikoisteoksesta Kuu taskussa (Otava). Tämän jälkeen hän on julkaissut Kuopio-aiheista romaanisarjaa, jonka viimeinen osa Vihreä sali (Otava) ilmestyi vuonna 2021. Kähkösen romaanien ja tietokirjojen aihepiirit koskettavat historiallisia ja yhteiskunnallisia aiheita, erityisesti naisten ja lasten elämää ja kokemuksia kriisiaikoina. Monet hänen teoksistaan käsittelevät työläisten elämää Kuopiossa 1920–1970-luvuilla, nojaten Kähkösen oman suvun tapahtumiin.

Sirpa Kähkösen panos suomalaiselle kirjallisuudelle ja koko kirjailijakunnalle on ollut korvaamaton. Kähkönen on kuulunut Suomen Kirjailijaliittoon 23 vuotta, ja toiminut vuosina 2018–2022 liiton puheenjohtajana. Puheenjohtajuutensa aikana hän käytti väsymättä arvostettua asemaansa kirjailijana vaikuttaakseen päättäjiin kirjailijoiden aseman parantamiseksi. Kiertäessään kirjailijavierailuilla kirjastoja ja kouluja, hän on innostanut lukemattomia aikuisia ja lapsia lukemisen pariin. Hän on tehnyt ison työn myös sananvapauden puolesta ollessaan Suomen PENin puheenjohtaja vuosina 2014–2018. Sirpa on rakastettu persoona, joka on omistanut elämänsä kirjoittamiselle ja kirjallisuudelle.

”Ilahduin kuullessani kunniajäsenyydestä, joka liittää minut Kirjailijaliiton pitkään perinteeseen”, Kähkönen toteaa ja jatkaa:

”Liiton tärkeä tehtävä nopeasti muuttuvassa maailmassa on toimia jäsentensä tukena ja edunvalvojana. Liitto on yhtä kuin jäsenensä ja olemassa heitä varten. Oman aikani työskentelin rakkaudesta jäsenistöä ja uskollisuudesta liiton perinnettä kohtaan.”

Kirjailijaliiton kevätkokous järjestettiin Helsingissä lauantaina 13.5.2023. Kunniajäsenen lisäksi liitto jakoi Tunnustuspalkinnon 2023 Jani Saxellille ja Tirlittan palkinnon lastenkirjailijan työstään Katri Tapolalle.