Visavuoren museon Sanasta kuvaan -näyttely tuo esille harvoin nähtyjä kirjailijamuotokuvia

Eva Cederström: Sirkka Seljan muotokuva, 1957

Valkeakoskella sijaitsevan Visavuoren museon kesänäyttely Sanasta kuvaan tuo esille harvoin nähtyjä kirjailijamuotokuvia WSOY:n kirjallisuussäätiön ja Suomen Kirjailijaliiton kokoelmista. Sanasta kuvaan avautuu 12.5.2017, näyttely on avoinna 10.9.2017 asti. Näyttelyn taustalla on monisäikeinen verkosto, joka kutoo yhteen Sääksmäen kirjallisen perinnön ja Visavuoren taiteilijapersoonat ystävineen.

Sanasta kuvaan -näyttely kumartaa ennen kaikkea Sääksmäen ja Visavuoren kirjalliselle historialle. Sääksmäellä ovat Joel Lehtosen Lintukoto, Aaro Hellaakoski vietti siellä ”kesien kesän” ja Eino Leino runoili Rapolanharjulla Dityrambi-runoelmansa. Visavuoreen näyttely ankkuroituu Emil Wikströmin aikalaisten, ystävien ja sukulaisten töillä, sekä Kari Suomalaisen Ateneumin aikaisten opiskelijaystävien teoksilla.

Näyttelyssä on esillä maalauksia ja veistoksia yli sadan vuoden ajalta. Vaikka esille nostetaan kirjailijoita ja kirjallista perintöä, on näyttelyn perustana ollut valita nimenomaan taiteellisesti korkeatasoisia teoksia. Muotokuvien saralla taiteilijoiden toisista taiteilijoista tekemät teokset ovat kaikkein arvostetuimpia. Taiteilijamuotokuvissa katsotaan yhdistyvän sekä tekijän että kuvattavan taiteellinen vapaus, joten ne ovat luonteeltaan hyvin erilaisia kuin muotokuvat valtiomiehistä tai yritysjohtajista. Taiteilijamuotokuvat lukeutuvat usein kuvataiteilijoiden arvostetuimpiin teoksiin.

Sanasta kuvaan -näyttelyn taiteilijakaarti on nimekäs. Vanhempia mestareita edustavat esimerkiksi Venny Soldan-Brofeldt, Wäinö Aaltonen, Essi Renvall ja Väinö Kunnas. Uudempia taitureita taas Jani Leinonen, Marjatta Tapiola ja Ulla Rantanen. Yhteensä teoksia on esillä 35. Teokset esittävät noin 30 eri kirjailijaa noin 30 eri taiteilijan kuvaamana.

Sanasta kuvaan -näyttelyn sisarnäyttely on samaan aikaan esillä Visavuoren lähellä, Voipaalan taidekeskuksessa. Voipaalassa on esillä Taiteen lukusali, jossa esitellään moninaisia, kuvataiteellisesti korkealentoisia taiteilijakirjoja, ja Voipaalassa on myös kiellettyjen kirjojen lukunurkkaus.

Näyttely on toteutettu yhteistyössä Voipaalan taidekeskuksen, WSOY:n kirjallisuussäätiön ja Suomen Kirjailijaliiton kanssa. Näyttely on osa Suomen Kirjailijaliiton 120-vuotisjuhlavuotta.

Sanasta kuvaan – Kirjailijamuotokuvia
Visavuoren museossa 12.5.–10.9.2017.