Salla Simukka ehdolla Astrid Lindgren -palkinnon saajaksi

Salla Simukka, kuva Hanna Poropudas

Maailman suurin lasten- ja nuortenkirjapalkinto Astrid Lindgren Memorial Award jaetaan 22. päivä maaliskuuta. Kirjailijaliitto ehdottaa palkinnon saajaksi kirjailija Salla Simukkaa.

Salla Simukka (s. 1981) tunnetaan vahvoista naishahmoistaan, kiehtovista trillereistä sekä kansanperinteen taitavasta käytöstä fiktiivisten maailmojen luomisessa. Simukan tarinat koskettavat nuoria lukijoita ympäri maailman: yksin Lumikki-trilogian käännösoikeudet on myyty yli 50 maahan ja yhdysvaltalainen tuotantoyhtiö on ostanut trilogian elokuvaoikeudet. Simukan teosten tarinat kietoutuvat ajankohtaisiin aiheisiin: ulkopuolisuuteen, seksuaalivähemmistöihin, yksinäisyyteen ja kiusaamiseen. Teemojen empaattinen käsittely luo koskettavaa, merkityksellistä kirjallisuutta.

Astrid Lindgren Memorial Award on maailman suurin lasten- ja nuortenkirjapalkinto, arvoltaan 5 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 500 000 euroa. Ruotsin hallitus on perustanut ALMA-palkinnon vuonna 2002 Astrid Lindgrenin muiston ja perinnön kunnioittamiseksi. Palkinnon tarkoituksena on lisätä yleisön kiinnostusta lasten- ja nuortenkirjallisuuteen sekä vahvistaa lasten oikeuksia.

Vuoden 2022 palkintoehdokkaat on julkistettu kokonaisuudessaan marraskuussa. Suomesta palkintoehdokkaina ovat Salla Simukan lisäksi Linda Bondestam, Jenny Lucander, Marika Maijala, Sanna Mander, Irmelin Sandman Lilius, Maria Turtschaninoff sekä Anne Vasko. Lämpimät onnittelut kaikille ehdokkaille!

Palkintoehdokkaita nimeävät Kirjailijaliiton lisäksi Finlands svenska författareförening, Lastenkirjainstituutti, IBBY Finland, Grafia ry, Kuvittajat ry, Suomen Kirjastoseura sekä Åbo Akademi.

> Lisätietoa palkinnosta ALMAn verkkosivuilla