Riitta Jaloselle ja Sari Peltoniemelle Kirjailijaliiton tunnustuspalkinnot

Riitta Jalonen (kuva: Marjaana Malkamäki / Tammi) ja Sari Peltoniemi (kuva: Tammi)

Suomen Kirjailijaliitto jakoi syyskokouksensa yhteydessä lauantaina 20.11.2021 vuotuiset tunnustuspalkintonsa (à 10 000 euroa).

Liiton tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Riitta Jaloselle ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto kirjailija Sari Peltoniemelle. Palkinnot jaetaan tunnustuksena kirjailijan tähänastisesta tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi.

Riitta Jalonen (s. 1954) on toiminut vapaana kirjailijana lähtien esikoisteoksestaan Enkeliyöt (1990), joka voitti ilmestymisvuonnaan Tammen nuortenkirjakilpailun sekä Topelius-palkinnon vuonna 1991. Jalonen on julkaissut ansiokkaan uransa aikana teoksia sekä lapsille että aikuisille, ja niitä on käännetty yli kymmenelle kielelle, viimeisimpänä espanjaksi.

Jalonen on saanut työstään runsaasti tunnustusta, muun muassa Runeberg-palkinnon teoksesta Kuvittele itsellesi mies (2006) sekä Finlandia Junior -palkinnon teoksesta Tyttö ja naakkapuu (2004).

Jalosen tuotantoa leimaa suuri pelottomuus, syvyys, kirkkaus ja omaperäisyys. Teoksessaan Kirkkaus (2016) Jalonen kuvaa paitsi kirjailija Janet Framen elämää myös aivan erityisesti kirjoittamisen merkitystä sisäisen kielen ja syvien muistojen kautta. Lastenkirja Tyttö ja naakkapuu, jonka on kuvittanut Kristiina Louhi, kuvaa kuolemaa ja vainajan muistoa lapsen näkökulmasta. Teos on rakastettu klassikko, joka on käännetty lukuisille kielille.

Kollegana Riitta Jalonen on lämmin ja kuunteleva, ja hän on tukenut monia eri-ikäisiä kirjailijoita näiden uran eri vaiheissa. Riitta Jalosen tarkkanäköinen, turvallinen ja ystävällinen läsnäolo on ollut kollegoille suureksi iloksi ja tueksi lukuisissa eri tilanteissa.

Lue Riitta Jalosen palkintopuhe täältä!

Kirjailija, taiteilijaprofessori Sari Peltoniemen (s. 1963) esikoisteos on vuonna 2000 ilmestynyt Löytöretkeilijä Kukka Kaalinen. Tämän jälkeen Peltoniemi on julkaissut yli 20 kirjaa lapsille ja nuorille sekä arkisatuja aikuisille. Peltoniemi on saanut teoksistaan mm. Kuvastaja-palkinnon, Anni Polva -palkinnon sekä Laivakello-palkinnon.

Sari Peltoniemen teosten teemoja ovat muun muassa erilaisuus ja sen hyväksyminen itsessä ja muissa, luonto- ja eläinsuhde sekä lasten oikeudet. Hänen kirjoissaan katse arkeen, maailmaan ja ihmiseen on kiehtovalla tavalla toisenlainen ja fantastinen.

Vuonna 2019 Sari Peltoniemen ideasta yhdessä kollegoiden kanssa perustettu, jo yli 10 kirjaa julkaissut VaLas-kollektiivi (Vapaat Lastenkirjailijat) uudistaa kirja-alaa. VaLas-logo toimii laaduntakeena kirjoille, joita kirjailijat voivat julkaista itse tai yhteistyökustantamojen kautta. Ammattimaista kustannustoimittamista, tietoa ja apua kollektiivin jäsenet saavat toisiltaan. Peltoniemen Arvid Lydecken -palkinnolla kiitetty teos Täältä minä karkaan (RanRan-kustannus, 2020) osoittaa, että uusilla toimintatavoilla pystytään tarjoamaan lukijoille merkittävää kirjallisuutta.

Sari Peltoniemen vähäeleinen läsnäolo säteilee kiinnostusta ja lämpöä kollegoja kohtaan. Hänen viisto, viisas huumorinsa helpottaa tiukoissakin paikoissa. Peltoniemi on tärkeä kulttuuritoimija myös kirjoittajien kouluttajana ja lauluntekijänä. Kirjalliselle maailmalle Peltoniemi opettaa rohkeaa ja tarpeellista punk-asennetta.

Lue Sari Peltoniemen palkintopuhe täältä!

Tunnustuspalkinto on jaettu vuodesta 1949 ja Tirlittan-palkinto vuodesta 1993 lähtien. Lue lisää Kirjailijaliiton palkinnoista.