Olemme mukana SuomiAreenassa – Taide kuuluu kaikille, kuuleeko kukaan?

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen festivaali, joka järjestetään Porissa 27.–30.6.2023. Tapahtuman ohjelma koostuu aiheista, jotka puhututtavat yhteiskunnassa juuri nyt. Suomen Kirjailijaliitto järjestää yhteistyössä Framen ja Music x Median kanssa keskiviikkona 28.6. klo 19 alkaen keskustelun Taide kuuluu kaikille, kuuleeko kukaan? taiteen yhteiskunnallisesta merkityksestä ja asemasta.

Taide tuo näkyväksi ihmiskunnan suurimpia uhkia, käsittelee traumoja, peilaa mennyttä, ennustaa tulevaa, opettaa empatiaan ja vahvistaa demokratiaa – muuttaa maailmaa. Taiteen potentiaalia ja taiteen tekijöiden näkemyksiä ei tunnuta kuitenkaan huomioitavan ja tunnustavan nykypäivän tulevaisuusorientoituneessa aikalaiskeskustelussa juuri lainkaan. Harvemmin taiteilijoita myöskään kuullaan asiantuntijoina esimerkiksi mediassa. Onko taide ollut liian hiljaa vai eikö sitä vain muisteta kuulla?

Otsikon Taide kuuluu kaikille, kuuleeko kukaan? alla herätellään filosofista ja yhteiskunnallisesti merkittävää kulttuurikeskustelua, jossa veikkausvoittovarojen ja kulttuurikritiikin sijaan pureudutaan taiteen sisältöihin ja niiden rooliin yhteiskunnassa.

Keskustelemaan saapuvat Anu LaitilaKarri MiettinenSusanna PetterssonEleonoora Riihinen sekä Ville-Juhani Sutinen.

Taide kuuluu kaikille, kuuleeko kukaan?

Suomi Areena, Pori

28.6.2023 klo 19.00 Raatihuoneenpuiston lava

Järjestäjät: Frame Contemporary Art Finland, Suomen Kirjailijaliitto, Music x Media

Keskustelijat:
Anu Laitila (moderaattori)
Susanna Pettersson
Karri Miettinen
Eleonoora Riihinen
Ville-Juhani Sutinen

Vieraile SuomiAreenan ohjelmasivulla.

Puhujat

Karri Miettinen alias Paleface on uraauurtava suomalaisräppäri ja monipuolinen kirjoittaja. Omien soololevyjensä lisäksi hän on toiminut muun muassa Ricky-Tick Big Band & Julkinen Sana-kokoonpanossa. Miettisen ja Esa Salmisen teos Kolmetoista kertaa kovempi — Räppärin käsikirja palkittiin vuonna 2020 tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla. Pitkän artistiuran lisäksi Paleface on toiminut aktiivisesti ihmisoikeusliikkeessä.

Dosentti Susanna Pettersson on Suomen Kulttuurirahaston toimitusjohtaja. Aikaisemmin hän on toiminut Ruotsin Nationalmuseumin pääjohtajana sekä Ateneumin taidemuseon, Suomen Lontoon instituutin ja Alvar Aalto -säätiön ja museon johtajana. Lisäksi hän on mm. Stiftelsen Nobel Centerin hallituksen jäsen.

Eleonoora Riihinen on Helsingin Sanomien kulttuuritoimittaja ja kirjallisuuskriitikko. Riihinen on kiinnostunut populaarikulttuurin ilmiöistä laajasti, mutta hänen erityisalaansa on kirjallisuus. Hän on mukana Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoraadissa.

Anu Laitila on Turun kaupungin kulttuurijohtaja. Hän on aikaisemmin työskennellyt toimialajohtajana Keravan kaupungilla sekä johtajana kulttuurialan organisaatioissa, mm. Suomen Viron-instituutissa. Laitila on koulutukseltaan FM (Helsingin yliopisto) ja EMBA (Henley Business School). Laitila on valinnut Finlandia Junior -voittajan ja toiminut lukuisissa luottamustehtävissä.

Ville-Juhani Sutinen on Jyväskylässä asuva kirjailija ja kääntäjä. Häneltä on ilmestynyt niin romaaneja, esseitä kuin tietokirjoja, ja hän on suomentanut klassikkokirjallisuutta.