Olemme mukana! Helsingin Kirjamessut verkossa 22.–25.10.

Helsingin Kirjamessut järjestetään tänä vuonna verkkotapahtumana, teemana on koronan aiheuttamien muutosten keskellä osuvasti tulevaisuus.

Messukeskukseen suunnittelusta Kirjailijaliiton lavaohjelmasta mukaan verkkomessuille valikoitui neljä äärimmäisen ajankohtaista aihetta: kirjallisuuden kielletyt aiheet ja sensuuri, faktan ja fiktion rajankäynti, utopia sekä äänikirjat. Taustalla äänikirja-keskustelussa on runsaasti mediahuomiota saanut ja keskustelua herättänyt selvityksemme äänikirjojen vaikutuksesta kirjailijoiden tuloihin.

Kirjailijaliiton ohjelma nähdään messuilla sunnuntaina 25.10. verkkoympäristön Töölö-lavalla. Lipunmyynti verkkomessuille on alkanut, lisätietoa ja lippukauppa löytyvät Kirjamessujen verkkosivuilta. Kirjailijaliiton jäsenille tarjotaan jäsenetuna ilmainen pääsylippu Helsingin Kirjamessuille myös tänä vuonna: lisätietoa on luvassa lokakuun jäsenkirjeessämme.

Sunnuntai 25.10.

11:00 SENSUROITU! MISTÄ KIRJAILIJA VAIKENEE?

Mistä kirjailijat olisivat halunneet kirjoittaa, mutta jättivät kirjoittamatta? Millaista kirjaa kirjailijat eivät koskaan kirjoittaisi? Onko kirjallisuudessa vielä kiellettyjä aiheita? Arto Lappi haastattelee Essi Tammimaata ja Heikki Kännöä.

11:30 ÄÄNIKIRJAT JA RAHA

Äänikirjojen suosio kasvaa hurjaa vauhtia, mutta näkyvätkö kuuntelut kirjailijan kukkarossa? Äänikirjoista ja tulonmuodostuksesta Sinikka Vuolan kanssa keskustelevat Elina Kilkku ja Laura Lindstedt.

[Huom! Pajtim Statovci on joutunut perumaan esiintymisensä, aiemmin ilmoitetusta poiketen lavalla Laura Lindstedt.]

12:00 UTOPIAA!

Kirjailijat ovat kuvanneet ihmiskunnan dystooppista tulevaisuutta teoksissaan vuosikymmenten ajan, ja osa ennustuksista on muuttunut arkitodellisuudeksi. Miksei kirjailija tartu utopiaan? Olisiko kirjallisuudessa tilaa utopistiselle tulevaisuudelle? Paula Havaste haastattelee Piia Leinoa ja Jani Saxellia.

12:30 KUKA PUHUU NYT?

Kirjallisuuden luonteeseen kuuluu äänten moninaisuus ja toisaalta niiden kyseenalaistaminen. Disinformaation aikakaudella tarve samaan on kasvanut myös tosielämässä. Voiko kertojaan luottaa? Faktan ja fiktion rajankäynnistä keskustelevat Jaakko Yli-Juonikas ja Eeva Rohas, haastattelijana Riikka Ala-Harja.