Lyhdyn vetoomus: Luovan työn tekijät tasa-arvoiseen asemaan työttömyysturvassa

Luovan työn tekijä, allekirjoita adressi:

Ennen työttömyyskautta kertyneet tekijänoikeuskorvaukset eivät saa leikata työttömyyskorvausta

Moni taiteilija on jäänyt työttömäksi, koska esiintymiset, näyttelyt tai muut tapahtumat on koronaviruksen vuoksi peruttu.

Työtön taiteilija on vaikeassa asemassa, sillä hän ei välttämättä saa lainkaan työttömyyskorvausta. Syynä on tekijänoikeuskorvauksien virheellinen yhteensovitus työttömyyskorvausten kanssa: ennen työttömyyskautta kertyneet tekijänoikeuskorvaukset leikkaavat työttömyyskorvausta samalla tavalla kuin työttömyysaikana ansaittu palkka.

Tekijänoikeustuloja ei muutoinkaan nähdä ansiotulojen kaltaisena palkkana, eli ne eivät kerrytä etuuksia ja esimerkiksi erilaisia päivärahoja kuten ansiotiedot. Tämä tarkoittaa, että luovan työn tekijät ovat työttömyysturvassa eriarvoisessa asemassa muiden suomalaisten kanssa.

Lyhty – luovan alan tekijät ja yrittäjät vetoaa yhdessä muiden järjestöjen kanssa, että rakenteellinen ongelma korjataan viipymättä. Tilanne on juuri nyt akuutti.

Lue ja allekirjoita vetoomus Adressit-sivustolla keskiviikkoon 15.4.2020 mennessä: vetoomus adressit.com-palvelussa.

Lisätiedustelut:
Lauri Kaira