Loka-marraskuun 2020 apurahoja

Loka-marraskuussa haettavana ovat muun muassa Kirjailijaliiton työskentelyapurahat, KIDEn kohdeapurahat, Suomen Kulttuurirahaston keskusrahaston apurahat, Otavan Kirjasäätiön apurahat sekä Taiken kohdeapurahat. Lisätietoa ja hakuohjeet löydät kunkin toimijan omilta verkkosivuilta.

Kirjailijaliiton työskentelyapurahat

Kirjailijaliiton työskentelyapurahat ammattimaiseen kaunokirjalliseen työskentelyyn ovat haettavissa lokakuun ajan, hakuaika päättyy 31.10. Apurahoja myönnetään 4 000 ja 2 000 euron suuruisina.

Lisätietoa: Kirjailijaliiton sivuilla

Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn kohdeapurahat

Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn kohdeapurahat ovat haettavissa lokakuun ajan. KIDEn apurahat on tarkoitettu kirjailijan ammatissa toimiville henkilöille työvälineisiin ja kirjallisen työn edellyttämiin matkoihin.

Lisätietoa: Kirjailijaliiton sivuilla

Suomen Kulttuurirahaston keskusrahasto

Suomen Kulttuurirahaston keskusrahasto myöntää apurahoja tieteelliseen ja taiteelliseen työskentelyyn sekä hankkeisiin ja hankintoihin. Apurahojen hakuaika on 1.–30.10., hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä perjantaina 30.10. klo 16. Apurahaa haetaan verkkopalvelussa.

Lisätietoa: Suomen Kulttuurirahasto

Otavan Kirjasäätiön apurahat

Otavan Kirjasäätiön syksyn apurahat ovat haettavissa 1.–31.10. Apurahaa voivat hakea kirjailijat, oppikirjailijat, tietokirjantekijät, lasten- ja nuortenkirjailijat, sarjakuvantekijät, suomentajat, kääntäjät, kuvittajat, graafikot sekä kirjallisuutta ja lukemista edistävät yhdistykset ja järjestöt.

Lisätietoa: Otavan Kirjasäätiö

Pegasos-apurahat

Suomen Säveltäjäin Sibelius-rahasto jakaa Pegasos-apurahoja suomalaisen lyriikan ja librettojen kirjoittamiseen ja säveltämiseen. Myös runoilijat ja libretistit voivat hakea avustusta kirjoitustyöhön silloin, kun teksti tehdään osaksi sävelteosta. Pegasos-apurahat rahoitetaan lahjoituksilla, joita ovat tehneet Suomen Kirjailijaliitto, Finlands svenska författareförening ja Suomen Säveltäjät. Lahjoituksiin käytetään Kopiostolta saatuja kollektiivisia kopiointikorvaustuottoja. Hakuaika on 1.–31.10.

Lisätietoa: Klaavi-apurahajärjestelmä

Taiken kohdeapurahat

Apuraha on tarkoitettu taiteenaloilla toteutettaviin yksittäisiin vuosien 2021–2022 aikana toteutettaviin projekteihin, mm. materiaalikustannuksiin, tuotantokustannuksiin tai työskentelyyn. Apurahat on tarkoitettu ammattitaiteilijoille ja heidän muodostamilleen työryhmille. Hakuaika on 1.10.–11.11., hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 16.00.

Apurahat kulttuurisen moninaisuuden edistämiseen

Apuraha on tarkoitettu taiteilijoille ja heidän muodostamilleen työryhmille yksittäisiin vuosien 2021–2022 aikana toteutettaviin projekteihin. Apurahan voi saada muun muassa tuotantokustannuksiin, julkaisukustannuksiin tai työskentelyyn, hakuaika on 1.10.–11.11. Kulttuurista moninaisuutta edistävien apurahojen tarkoituksena on

• vahvistaa siirtolaistaustaisten ja muihin kulttuurivähemmistöihin kuuluvien taiteilijoiden mahdollisuuksia harjoittaa taiteellista toimintaa ja osallistua tasavertaisesti Suomen taide-elämään
  • tukea kulttuurista moninaisuutta, kulttuurien välistä vuorovaikutusta ja rasisminvastaisuutta edistäviä sekä vihapuhetta ehkäiseviä taide- ja kulttuuriprojekteja Suomessa.

Taiken liikkuvuusapurahat

Liikkuvuusapurahat on tarkoitettu Suomessa asuville ammattitaiteilijoille ja heidän muodostamilleen työryhmille sekä taiteen asiantuntijoille. Apurahojen tavoitteena on edistää Suomessa asuvien taiteilijoiden ja taiteen asiantuntijoiden kansainvälistä liikkuvuutta ja yhteistyötä. Hakuaika on 17.8.–11.11., hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 16.00.