Kirjailijaliitto Turun Kirjamessuilla 2022

Kirjamessut saapuvat Turkuun taas syys-lokakuun vaihteessa! Suomen vanhin kirjallisuuden messutapahtuma tarjoaa 30.9.–2.10. satoja esiintyjiä ja ohjelmanumeroita. Tämän vuoden pääteemana on kuvataiteet.

Kirjailijaliiton osastolla A40 voit tutustua kirjailijoiden ammattiin. Tunnustaudu kaunosieluksi ja nappaa mukaan rintanappimme tai kirjanmerkki!

Lavaohjelmamme valtaa Auditorion ja Fiore-lavan lauantaina 1.10. Aiheitamme ovat muun muassa äänikirjat ja kirjailijan palkkiot sekä elämäkerran ja fiktiivisen teoksen erot. Keskustelemme kansanedustajien kanssa puolueiden kulttuuripoliittisten tavoitteiden vaikutuksesta kirjailijan työskentelyoloihin.

Liiton 125-juhlavuoden kunniaksi puhumme kirjailijan ammatissa työskentelystä eri vuosikymmeninä: Venla Hiidensalon kanssa keskustelevat eri aikoina alalle tulleet Hannu Mäkelä, Riina Katajavuori ja Tuomas Aitonurmi.

Kirjailijaliiton lavaohjelma Turun Kirjamessuilla 1.10.2022

Auditorio

12:15–12:45 KIRJAILIJAN ELÄMÄÄ!
Suomen Kirjailijaliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Millaista kirjailijan ammatissa työskentely on ollut eri aikoina? Lavalla 1960-luvulla alalle tullut Hannu Mäkelä, 1990-luvulla esikoisensa julkaissut Riina Katajavuori sekä esikoiskirjaansa viimeistelevä Tuomas Aitonurmi. Haastattelijana Venla Hiidensalo.

Fiore-lava

12:30–13:00 KIRJOJENI KANNET
Kirjailija on tekstin ammattilainen, mutta millainen merkitys on kirjan kannella? Onko kirjailijoilla kansi-suosikkeja tai -inhokkeja? Kuinka paljon kirjailija voi vaikuttaa teoksensa kansivalintaan? Keskustelemassa Veera Antsalo ja Jukka-Pekka Palviainen, haastattelijana Anniina Tarasova.

13:00–13:30 MISTÄ PITÄÄ KIRJOITTAA?
Miten kirjailija valitsee aiheensa vai valitseeko aihe kirjailijan? Onko teemoja, joista kirjailijoiden mielestä on tärkeää tai välttämätöntä kirjoittaa tässä ajassa? Tapio Koivukari haastattelee Emmi Itärantaa ja Tommi Liimattaa.

13:30–14:00 ÄÄNIKIRJAT JA KIRJAILIJAN PALKKIOT
Äänikirjojen suosio on lisääntynyt räjähdysmäisesti, mutta näkyvätkö kuuntelut kirjailijan kukkarossa? Kirjailijaliitto selvitti äänikirjapalkkioiden kehitystä kesällä 2022. Äänikirjoista ja tulonmuodostuksesta Sinikka Vuolan kanssa keskustelevat Marko Hautala ja Niina Hakalahti.

14:00–14:30 ONKO SUOMEA ILMAN KULTTUURIA?
Kirjallisuus ja kulttuuri rakentavat suomalaista identiteettiä. Millaisia ovat puolueiden kulttuuripoliittiset tavoitteet ja miten ne vaikuttavat kirjailijoiden mahdollisuuksiin työskennellä Suomessa? Kirjailijaliiton varapuheenjohtaja Virpi Hämeen-Anttilan kanssa keskustelevat Ritva Elomaa (ps.) ja Mai Kivelä (vas.).

14:30–15:00 ESIKOISKIRJAN TUSKA JA IHANUUS
Haaveiletko oman kirjan kirjoittamisesta? Tule kuulemaan, millaisia neuvoja kirjailijat olisivat halunneet kuulla ennen ensimmäisen teoksensa julkaisua. Keskustelemassa Kuutti Koski, Miira Luhtavaara ja Saara Turunen.

15:00–15:30 ELÄVÄSTÄ ELÄMÄSTÄ
Millaista on kirjoittaa todellisesta eläneestä henkilöstä? Mikä on elämäkerran ja fiktiivisen romaanin ero, ja millaisia asioita kirjoitusprosessin edetessä tulee ratkaistavaksi? Tero Liukkosen haastateltavina Vappu Kannas ja Pirkko Soininen.

Turun Kirjamessujen koko ohjelma: Turun Kirjamessut