Kirjailijaliitto teki lahjoituksen Suomen Punaiselle Ristille

Suomen Kirjailijaliitto on tehnyt tänä jouluna lahjoituksen Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Sotaa ja vainoa pakenevien ihmisten tilanne on inhimillisesti järkyttävä.

Turvapaikkaa tarvitsevia ihmisiä käännytetään Suomesta. Kielteisten turvapaikkapäätösten joukossa on ollut myös esimerkiksi päätös, joka kyseenalaistaa taiteilijan vapauden ammattinsa harjoittamiseen. Maahanmuuttovirasto (Migri) on hylännyt irakilaisen alttoviulisti Samer Saadin turvapaikkahakemuksen vedoten siihen, että Saad olisi turvassa, jos hän luopuisi muusikon ammatistaan. Asiasta uutisoi YLE. Kirjailijaliitto pitää kestämättömänä, että suomalainen viranomainen kehottaa taiteilijaa luopumaan ammatistaan. Taiteilijoilla tulee olla vapaus harjoittaa ammattiaan ilman vainon, väkivallan ja kuoleman uhkaa – kansallisuudestaan ja taiteenalastaan riippumatta.

Suomen Kirjailijaliiton ja Finlands svenska författareföreningin viime vuonna toteuttaman kirjallisuusmatinean pääsymaksu- ja teosmyyntituotot sekä esiintyjäpalkkiot lahjoitettiin nekin Suomen Punaisen Ristin pakolaisapuun.