Kirjailijaliitto otti kantaa Islannin yleisradioyhtiön puolesta

Suomen Kirjailijaliitto ry on ilmaissut huolensa Islannin yleisradioyhtiöön RUV:iin (Ríkisútvarpið RUV) kohdistuvista budjettileikkauksista vetoomuskirjeellä. Islannin hallituksen hyväksymät budjettileikkaukset vähentävät yleisradioyhtiön henkilöstöstä noin 20 % sekä lopettavat useita erityisesti taiteen ja kulttuurin ohjelmia.

Vetoomuksessa todetaan, että RUV:iin kohdistuvat suuret leikkaukset ja henkilöstövähennykset vaarantavat monipuolisen, kaikkien saavutettavissa olevan kulttuurikeskustelun sekä riippumattoman ja ammattimaisen tiedonvälityksen pienessä maassa, pienellä kielialueella. Leikkauspäätökset murentavat kansallisen yleisradioyhtiön, heikentävät sananvapautta ja islannin kielen ja kulttuurin asemaa. Vetoomuksessa vaaditaan leikkauspäätösten peruuttamista.

Kannanotolla tuetaan Islannin Kirjailijaliiton (Rithöfundasamband Íslands) kampanjaa elävän ja monipuolisen yleisradion säilyttämiseksi Islannissa.

Lisätiedot: Kirjailijaliiton puheenjohtaja Tuula-Liina Varis, puh. 050 321 2171.