Kirjailijaliitto mukana Turun Kirjamessuilla 5.–7.10.2018

Kirjamessut saapuvat Turkuun jälleen lokakuun alussa! Suomen vanhin kirjallisuuden messutapahtuma tarjoaa 5.7.10. satoja esiintyjiä ja ohjelmanumeroita! Tämän vuoden maateema on Viro. Teemoina ovat läsnä myös kestävä kehitys, Itämeren suojelu ja ilmastonsuojelu.

Suomen Kirjailijaliitto on vahvasti mukana messuilla. Osastollamme A30 voit tutustua kirjailijoiden ammattiin ja tulonmuodostukseen. Tunnustaudu kaunosieluksi ja nappaa mukaan rintanappimme tai kirjanmerkki!

Kirjailijaliiton monipuolinen ohjelma valtaa Fiore-lavan lauantaina 6.10. klo 12.0016.00. Keskustelun aiheena on muun muassa raha: kirjailijoiden työskentelymahdollisuuksista ja toimeentulosta keskustelevat sivistysvaliokunnan jäsenet Eeva-Johanna Eloranta (sd.), Jani Toivola (vihr.), kansanedustaja Saara-Sofia Sirén (kok.), kirjailija Markku Karpio sekä Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen.

Kattavaan ohjelmaamme kuuluu myös Auditoriossa lauantaina klo 14.0014.30 järjestettävä luontolyriikkakeskustelu: aiheesta keskustelevat ja runojaan lukevat kirjailijat Pauliina Haasjoki, Jenni Haukio, Risto Rasa ja Sauli Sarkanen, keskustelua vetää Tuija Välipakka.

Ohjelma Fiore-lavalla lauantaina 6.10.2018

12:00–12:30 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
KIRJAILIJAN MONET AMMATIT

Roope Sarvilinna työskentelee kirjailijantyönsä ohella lääkärinä. Reidar Palmgren on paitsi kirjailija, myös tunnettu näyttelijä. Heijastuuko toinen työ kirjoittamiseen ja kirjoihin? Miksi toista työtä tehdään? Haastattelijana kirjailija, kustannuspäällikkö Laura Lähteenmäki.

12:30–13:00 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
KIRJAILIJAN TYÖN KAHDET KASVOT

Kirjailijan työ on hyvin kaksijakoista: sisäänpäinkääntynyttä, usein yksinäistäkin, kirjoitusprosessia seuraavat kritiikit, esiintymiset ja markkinointityö. Miten kirjailijat kokevat ammatin eri puolet? Keskustelemassa Sinikka Vuola, Heli Slunga ja Jaakko Yli-Juonikas.

13:00–13:30 FINLANDS SVENSKA FÖRFATTAREFÖRENING:
INTE EN DAG UTAN EN RAD

Malin Klingenberg och Hannele Mikaela Taivassalo diskuterar om motstånd och om vad man ska tänka på och inte då man skriver. Om böcker och karaktärer som väcker intresse hos både barn och vuxna. Om hur man skriver spännande, roligt och helst både och. Intervjuaren är Martin Welander. Keskustelun kieli on ruotsi.

13:30–14:30 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
PUHUTAAN RAHASTA

Mistä kirjailijan tulot muodostuvat? Mitä Kirjailijaliiton tutkimus kirjailijoiden taloudellisesta asemasta (2018) kertoo ammattikunnan toimeentulosta? Millaisia ovat puolueiden kulttuuripoliittiset tavoitteet ja millaisia vaikutuksia niillä on kirjailijoiden työskentelymahdollisuuksiin? Kirjailijaliiton puheenjohtajan Sirpa Kähkösen kanssa aiheesta keskustelevat sivistysvaliokunnan jäsenet Eeva-Johanna Eloranta (sd.), Jani Toivola (vihr.), kansanedustaja Saara-Sofia Sirén (kok.) sekä kirjailija Markku Karpio.

14:30–15:00 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
RAKAS KUSTANNUSTOIMITTAJA

Kustannustoimittaja voi olla kirjailijan työpari, tukija, paras ystävä tai valmentaja. Maarit Halmesarka (Teos) ja Maria Peura keskustelevat siitä, millaista yhteistyötä kustannustoimittaja ja kirjailija tekevät ennen kuin romaani tai novellikokoelma on valmis julkaistavaksi.

15:00–15:30 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
SYDÄMESSÄ KIRJALLISUUS

Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto 2018 myönnettiin Hannu Mäkelälle ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto 2018 Tuula Korolaiselle. Palkinnot jaetaan tunnustuksena kirjailijan koko tähänastisesta tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Palkinnonsaajia haastattelee Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen.

15:30–16:00 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
KIRJAILIJAN LÄHTEET

Millaista taustatyötä kirjailija tekee teostaan varten ja millaisia lähdeaineistoja hän käyttää luodakseen todentunnun? Miten lähdeaineistoja saa käyttää? Virpi Hämeen-Anttilan kanssa keskustelevat Harry Salmenniemi ja Asko Jaakonaho.

Ohjelma Auditoriossa lauantaina 6.10.2018

14:00–14:30 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
”METSÄN SEINÄ ON VAIN VIHREÄ OVI”

Miten luonto löytää tiensä runoon? Millaisena luonto ja luonnon tulevaisuus runoudessa näyttäytyvät? Mitkä ovat runoilijoille itselleen merkityksellisimmät tekstit omassa tuotannossaan? Aiheesta keskustelevat ja runojaan lukevat Pauliina Haasjoki, Jenni Haukio, Risto Rasa ja Sauli Sarkanen, keskustelua vetää Tuija Välipakka.

Lue lisää: www.kirjamessut.fi