Kirjailijaliitto muistuttaa palkkioista

Sarjakuva: Kaisa Leka, 2015

Kirjailijaliitto on jo parin vuoden ajan käynyt ilmaistyön vastaista kampanjaa. Sen tarkoituksena on muistuttaa kirjailijalle kuuluvista palkkioista. Kirjailija on taiteen ammattilainen, joka kirjoittaa ja esiintyy ammatikseen – tästä huolimatta myös kirjailijoita pyydetään toistuvasti esiintymään ja kirjoittamaan ilman asianmukaista korvausta. Kampanja käynnistyi vuonna 2014 Pertti Jarlan sarjakuvan muodossa. Vuonna 2015 kampanjasarjakuvan suunnitteli sarjakuvataiteilija Kaisa Leka. Lokakuussa 2016 julkaisemme uuden kampanjasarjakuvan.

Kaunokirjallisten teosten kirjoittamisen lisäksi myös muu kirjoittaminen ja erilaiset esiintymiset ovat osa kirjailijan työtä. Kirjailijoiden tulot muodostuvat pienistä puroista: kirjoituspalkkioista, esiintymiskorvauksista, apurahoista ja tekijänoikeuspalkkioista. Suomen kielialueella ja pienillä markkinoilla vain harva kirjailija saa toimeentulonsa pelkästään kirjamyynnistä.

Huolehtimalla asianmukaisista palkkioista mahdollistat kirjailijan kirjoitustyön ja teet tärkeää työtä suomalaisen kirjallisuuden puolesta.
Aihetta käsitteli myös toiminnanjohtaja Suvi Oinonen Kirjailija-lehdessä julkaistussa kirjoituksessaan Palkaksi mainetta ja kunniaa (Kirjailija-lehti 2/2015).