Kirjailijaliitto Helsingin Kirjamessuilla 2022

Helsingin Kirjamessut järjestetään jälleen lokakuun lopulla: kirjanystävät valtaavat Helsingin Messukeskuksen 27.–30.10.2022.

Suomen Kirjailijaliitto on vahvasti mukana messuilla. Osastollamme 6K58 voit tutustua kirjailijan ammattiin ja tulonmuodostukseen. Tunnustaudu kaunosieluksi ja nappaa mukaasi rintamerkkimme!

Kirjailijaliiton lavaohjelma valtaa Töölö-lavan lauantaina 29.10. klo 10:30–17:00. Lavaohjelmamme teemoja ovat mm. lisääntyneen äänikirjamyynnin vaikutus kirjailijan kukkaroon ja puolueiden kulttuuripoliittisten ohjelmien vaikutukset kirjailijan työskentelyolosuhteisiin Suomessa. 125-juhlavuotemme kunniaksi keskustelemme eri aikaan alalle tulleiden kirjailijoiden kanssa siitä, millaista kirjailijan ammatissa työskentely on ollut eri aikoina.

Kirjailija kiittää -tunnustuspalkinto jaetaan työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi lauantaina Töölö-lavalla klo 13:45. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikansarjasta Kirjokala.

Ohjelma Töölö-lavalla la 29.10.

10:30–11:00 KENESTÄ SAA KIRJOITTAA?
Kirjailijan ammatin kulmakiviä ovat vapaus kuvitella ja asettua toisen nahkoihin. Meneekö jossain raja? Sami Hilvo haastattelee Jari Nissistä ja Satu Vasantolaa.

11:00–11:30 KIRJAILIJAN ELÄMÄÄ 1980-, 2000- JA 2020-LUVUILLA
Kirjailijaliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Millaista kirjailijan ammatissa työskentely on ollut eri aikoina? Matti Kangaskosken haastateltavina 40 vuotta sitten alalle tullut Jouni Tossavainen, 20 vuotta sitten esikoisensa julkaissut Saila Susiluoto sekä vuonna 2021 debytoinut Meri Valkama.

11:30–12:00 KOULUVÄKIVALLAN KUVAAJAT
Iida Rauma ja Antti Rönkä ovat kumpikin käsitelleet teoksissaan kouluväkivaltaa. Miten raskaista kokemuksista syntyy kaunokirjallisuutta? Mitkä ovat keinot, joilla kirjailijat kuvaavat yksittäisen kokemuksen kautta laajempia ilmiöitä? Haastattelijana Maaria Päivinen.

12:00–12:30 KIRJAILIJA SALAKUUNTELIJANA
Millaisia elementtejä omasta elämästään ja ympä­ristöstään kirjailija voi poimia? Mistä löytää aihei­ta kirjoittamiseen? Saako kirjailija kirjoittaa myös läheisten elämästä ja mihin kirjailijalla on oikeus? Niina Revon kanssa keskustelevat Laura Manninen ja Antti Tuuri.

12:30–13:00 ÄÄNIKIRJAT JA RAHA
Äänikirjojen suosio on lisääntynyt räjähdysmäisesti, mutta näkyvätkö kuuntelut kirjailijan kukkarossa? Kirjailijaliitto selvitti äänikirjapalkkioiden kehitystä kesällä 2022. Äänikirjoista ja tulonmuodostuksesta Taina Haahdin kanssa keskustelevat Tiina Raevaara ja Antti Tuomainen.

13:00–13:45 ONKO SUOMEA ILMAN KULTTUURIA?
Kirjallisuus ja kulttuuri rakentavat suomalaista identiteettiä. Millaisia ovat puolueiden kulttuuripoliittiset tavoitteet ja miten ne vaikuttavat kirjailijoiden mahdollisuuksiin työskennellä Suomessa? Kirjailijaliiton varapuheenjohtaja Virpi Hämeen-Anttilan kanssa keskustelevat kansanedustajat Maria Guzenina (SDP), Saara Hyrkkö (vihr.) ja Hilkka Kemppi (kesk.) sekä kirjailija Magdalena Hai.

13:45–14:00 KETÄ KIRJAILIJA KIITTÄÄ?
Kirjailija kiittää on ainoa kirjailijoiden itsensä jakama tunnustuspalkinto työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Palkinnon jakaa ja palkinnonsaajaa haastattelee Virpi Hämeen-Anttila.

14:00–14:30 RAKKAUTTA JA IHMISKOHTALOITA
Hilja Valtonen (s. 1897) kirjoitti viihderomaaneja 1920–1960-luvuilla, Kirsi Pehkonen ja Kristiina Vuori kirjoittavat niitä nyt. Kuinka romanttinen viihderomaani ja sen päähenkilö luodaan? Onko Valtosen ja nykyajan viihdekirjallisuuden päähenkilöillä mitään yhteistä? Haastattelijana Siina Tiuraniemi.

14:30–15:00 KYSY KIRJAILIJALTA!
Jumalaisen inspiraation kosketus vai perä penkkiin -metodi? Viina, villasukat ja sydänveri? Mitä olet aina halunnut tietää kirjailijan työstä? Tuo kysymyksesi Kirjailijaliiton osastolle 6K58 ja kysymme sen lavalla kirjailijoilta. Paula Havaste haastattelee Tuuve Aroa, Juhani Karilaa ja Jyri Paretskoita.

15:00–15:30 ONKO KIRJALLISUUDELLA SUKUPUOLTA?
Millaisia keinoja kirjailija käyttää sukupuolen kuvaamiseen? Onko tarinan päähenkilöllä ylipäätään oltava sukupuolta? Anni Nupponen kysyy Elina Rouhiaiselta ja Taneli Viljaselta, miten he ovat kirjoittaneet sukupuolen moninaisuuden teoksiinsa.

15:30–16:00 MISTÄ TRUE CRIME AMMENTAA?
Onko True crime dokumentaarista viihdettä vai taidetta, joka leikkii todellisuuden elementeillä? Mikä osuus true crimesta on fiktiota? Ville Hytönen haastattelee Tapani Baggea ja Ansu Kivekästä.

16:00–16:30 SUURET RAKKAUSKERTOMUKSET
Mitkä suomalaiset rakkauskertomukset ovat tehneet kirjailijoihin suurimman vaikutuksen ja miksi? Kirjailijat Nina Honkanen ja Viggo Wallensköld keskustelevat Riikka Pulkkisen kanssa kirjallisuuden rakkauskuvauksista.

16:30–17:00 MITEN KIRJANI SAIVAT NIMENSÄ?
Kirjailijat puhuvat usein teoksista omina lapsinaan, mutta mitä kirjailijat ajattelevat teostensa nimistä. Miten ja missä vaiheessa kirjan nimi syntyy ja kuinka paljon kirjailija voi vaikuttaa teoksen nimivalintaan? Karoliina Timonen haastattelee Kirsti Ellilää ja Joni Pyysaloa.

Helsingin Kirjamessujen koko ohjelma: Helsingin Kirjamessut