Kirjailijaliiton Suunta-palkinto Boris Hurtalle

Suomen Kirjailijaliitto jakoi vuotuisen Suunta-palkintonsa tänään kirjailijayhdistysten neuvottelukunnan Talvipäivillä Joensuussa. Palkinnon sai kirjailija Boris Hurtta. Suunta-palkinto jaetaan tapahtumalle tai henkilölle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista. Palkinto on suuruudeltaan 1 000 euroa ja kompassi. Vuoden 2016 palkinnonsaaja Boris Hurtta on tehnyt vuosikymmeniä pyyteetöntä työtä marginaalikirjallisuuden, erityisesti kauhun, fantasian, seikkailun ja muun spekulatiivisen kirjallisuuden saralla.

Boris Hurtta on lannistumatta toiminut sekä vanhemman alan kirjallisuuden esittelijänä mm. Portti-lehdessä että uuden kotimaisen kauhun ja spefin tukijana ja esiin nostajana jo lähes kolmekymmentä vuotta. Pari sukupolvea oudomman kirjallisuuden harrastajia ja ammattilaisiakin on voinut luottaa Hurtan tukeen, mentorointiin ja asiantuntemukseen. Valtaosan tästä työstä Hurtta on tehnyt vailla taloudellista tukea tai korvausta, silkasta rakkaudesta kirjallisuuteen ja erityisesti sen vähäisempää yleistä arvostusta nauttiviin lajityyppeihin. Näin hän on osaltaan ylläpitänyt kirjallisuuden monimuotoisuutta ja moniarvoisuutta ja samalla tuonut kirjallisuusharrastuksen piiriin monia, joihin kirjallisuuden valtavirrat eivät yhtä lailla vetoa.

Palkinto jaettiin kirjailijayhdistysten neuvottelukunnan Talvipäivillä Joensuussa. Talvipäivät on kaikille avoin kirjallisuustapahtuma, jonka järjesti tänä vuonna Pohjois-Karjalan kirjailijayhdistys Ukri ry Joensuussa.

Lisätietoa Kirjailijayhdistysten neuvottelukunnasta