Kirjailijaliiton palkinnot Kaiho Niemiselle ja Esko-Pekka Tiitiselle

Esko-Pekka Tiitinen ja Kaiho Nieminen

Kirjailijaliitto on jakanut palkintonsa Turun Kirjamessuilla 8.10.2017. Liiton palkinnot (á 10 000 €) jaetaan tunnustuksena kirjailijan koko tähänastisesta tuotannosta, ei yksittäisestä teoksesta.

Liiton tunnustuspalkinto 2017 myönnettiin Kaiho Niemiselle, lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto 2017 Esko-Pekka Tiitiselle.

Tunnustuspalkinnon saaja Kaiho Nieminen (s. 1941) julkaisi esikoisteoksensa, romaanin Lovistoori, vuonna 1972. Palkittu ja aikanaan kohua herättänyt teos, köyhän perheen selviytymistarina tuon ajan Suomessa, aloitti mittavan uran, joka on jatkunut pian jo puoli vuosisataa.

Taiteessaan Nieminen asettuu vähäosaisten, niin sanottujen tavallisten ihmisten, puolelle. Hän kuvaa myötätuntoisesti ja eläytyen ihmisten selviytymiskamppailuja yhteiskunnassa, erilaisten taloudellisten ja poliittisten voimien ja vallankäytön puristuksessa. Monesti tapahtumat tuovat lukijan silmien eteen syrjäseutujen eläjiä, jotka hakevat paikkaansa yhteiskunnassa. Niemisen kerronta on omaäänistä, rouheaa ja hersyvää, ja sitä kannattelee elävä dialogi.

Vuonna 2003 Niemiselle myönnettiin WSOY:n kirjallisuussäätiön tunnustuspalkinto.

Tirlittan-palkinnon saaja, taiteilijaprofessori Esko-Pekka Tiitinen (s. 1956) aloitti kirjailijanuransa vuonna 1981 runokokoelmalla Tämä kaikki voi tapahtua, ja hänen tuorein teoksensa on kuvakirja Kotikuusen kainalossa (2017). Siinä välissä Tiitinen on julkaissut huomattavan määrän lyriikkaa, draamaa ja proosaa kaiken ikäisille. Hänet tunnetaan myös kuvataiteilijana sekä musiikin ja teatterin tekijänä.

Tiitinen on kerännyt lukuisia ehdokkuuksia ja palkintoja, kuten Finlandia Juniorin teoksestaan Villapäät (2008). Hänen teoksiaan on käännetty useille kielille. Tuotannossaan ja toiminnassaan Tiitinen on korostanut erityisesti lapsen ja lapsuuden merkitystä.

Kirjailijat tuntevat Esko-Pekka Tiitisen luotettavana ja lojaalina kollegana, jolla riittää tarmoa myös yhteisten asioiden hoitamiseen.