Kirjailijaliitolla kaksi päivää lavaohjelmaa Helsingin Kirjamessuilla

Suomen Kirjailijaliitto tuottaa kaksi päivää lavaohjelmaa Helsingin Kirjamessuille. Takauma-lavan ohjelmassamme lauantaina ja sunnuntaina 28.-29.10. esiintyy yhteensä yli 60 kirjailijaa.

Tuomme ohjelmassamme kirjallisuutta esiin ajattomasti ja moniäänisesti. Tänä vuonna puhutaan muun muassa henkilöhahmon rakentamisesta, vaihtoehtoisista totuuksista, vampyyreistä ja muista kauhun hahmoista, murhaavista kirjastonhoitajista, eläinten oikeuksista, runoilijoiden esikoisromaaneista, neuvoista aloitteleville kirjailijoille, todellisista ihmisistä romaaneissa, kirjallisuuskritiikin tilasta, kustannusalan murroksesta, lavarunoudesta, musiikin ja kirjallisuuden suhteesta – ja monesta muusta.

Lauantaina 28.10. klo 12.30-13.30 luodataan Takaumalla Kirjailijaliiton historiaa, vasta ilmestynyttä Kivelle perustettu -teosta (Otava 2017). Lavalla nähdään historian kirjoittaja, dosentti Kai Häggman, kunniajäsenet, aiemmat puheenjohtajat Tuula-Liina Varis ja Kari Levola sekä liiton puheenjohtaja Jyrki Vainonen. Lämpimästi tervetuloa Takauma-lavan ääreen!

Jaamme Helsingin Kirjamessuilla Kirjailija kiittää -palkinnon. Palkinto jaetaan Takauma-lavalla lauantaina 28.10. klo 12.00. Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä sarjasta Kirjokala.

Lisätietoa Kirjailijaliiton palkinnoista

Helsingin Kirjamessuilla jaetaan myös Suomen Messusäätiön Minna Canth -palkinto, jonka palkintoraadissa on edustaja myös Kirjailijaliitosta.
Lisätietoa Minna Canth -palkinnosta

Helsingin Kirjamessut, Kirjailijaliiton ohjelma

Takauma-lava lauantaina 28.10.2017

klo 10.30–11.00 Esikoiskirjan tuska ja ihanuus

Haaveiletko oman kirjan kirjoittamisesta? Anna-Kaari Hakkarainen kysyy Tapani Baggelta ja Laura Lindstedtiltä, mitä neuvoja he olisivat halunneet kuulla ennen ensimmäisen teoksensa julkaisua.

klo 11.00–11.30 Valokeilassa henkilöhahmo

Kati Hiekkapellon dekkareiden päähenkilö, poliisi Anna Fekete on alun perin saapunut Suomeen unkarilaisena pakolaislapsena entisen Jugoslavian alueelta. Anja Snellman haastattelee Hiekkapeltoa henkilöhahmon rakentamisesta.

klo 11.30–12.00 Vaihtoehtoinen totuus

Juha Itkonen ja Tommi Melender keskustelevat Virpi Hämeen-Anttilan kanssa populismin noususta sekä faktan ja fiktion sekoittumisesta.

klo 12.00–12.30 Kirjailija kiittää -palkinnon jako

Suomen Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinnon saaja paljastetaan. Palkinto on ainoa kirjailijoiden itsensä antama tunnustus henkilölle tai yhteisölle työstä suomalaisen kirjallisuuden ja lukemisen hyväksi. Palkinto on teos kirjailija, kuvataiteilija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikansarjasta Kaksivärikala. Palkinnosta keskustelevat Jyrki Vainonen, Päivi Heikkilä-Halttunen ja Helena Waris.

klo 12.30–13.30 Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta – Kivelle perustettu

Suomen Kirjailijaliiton ensimmäinen historiateos Kivelle perustettu ilmestyi 10.10.2017 Otavan kustantamana. Historian kirjoittaja, dosentti Kai Häggman, kunniajäsenet, aiemmat puheenjohtajat Tuula-Liina Varis sekä Kari Levola keskustelevat liiton historiasta puheenjohtaja Jyrki Vainosen kanssa.

klo 13.30–14.00 Kustannusala murroksessa

Kirjoille on tullut uusia julkaisumuotoja ja jakelukanavia. Kirjoja on yhä helpompi julkaista myös omakustanteena. Miltä kustannuskenttä näyttää kirjailijan näkökulmasta? Keskustelemassa Sofi Oksanen ja Martti Anhava, haastattelijana Karo Hämäläinen.

klo 14.00–14.30 Runouden uudet valtatiet

Mistä runokirja löytää kustantajansa? Mistä lukijat löytävät runoutta? Keskustelemassa Vilja-Tuulia Huotarinen, Tapani Kinnunen ja Tuija Välipakka, haastattelijana Mikael Brygger.

klo 14.30–15.00 Kuinka elokuva käsikirjoitetaan

Kirjailija, käsikirjoittaja Ville Suhonen on sekä käsikirjoittanut että ohjannut muun muassa elokuvat Poika ja ilves, Metsän tarina ja Ompelijatar. Miten elokuvan käsikirjoittaminen eroaa romaanin kirjoittamisesta? Haastattelijana Annina Holmberg.

klo 15.00–15.30 Vieläkö on vampyyreitä?

Miksi kirjallisuudessa esiintyy vampyyreitä ja muita outoja hahmoja? Mikä kauhussa ja fantasiassa kiehtoo? Keskustelemassa Henry Aho ja Pasi Ilmari Jääskeläinen, haastattelijana Anne Leinonen.

klo 15.30–16.00 Moderni klassikko: Arto Seppälä

Arto Seppälä on kirjoittanut lähes 60-vuotisen uransa aikana romaaneja, novellikokoelmia, aforismeja, esseitä, näytelmiä ja kuunnelmia, sekä toiminut useissa eri luottamustehtävissä. Seppälää haastattelee Panu Rajala.

klo 16.00–16.30 Kun kirjastonhoitaja murhaa

Kirjailija, Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm kirjoittaa dekkareita, joissa rikos tapahtuu kirjastossa. Juha-Pekka Koskinen haastattelee Ekholmia tämän teosten synnystä, virikkeistä ja taustoista.

klo 16.30–17.00 Eläinten oikeudet fiktiossa

Laura Gustafsson ja Anu Ojala keskustelevat eläinoikeuksista, eläinten tehotuotannosta ja eläinaktivismista kirjallisuudessa. Haastattelijana Sari Peltoniemi.

Takauma-lava sunnuntaina 29.10.2017

klo 10.30–11.00 Äitiyden tabut

Millaisia äitiyden kuvia kirjallisuudestamme löytyy? Mitkä ovat äitikuvan tabuja nyt? Laura Lähteenmäki haastattelee Helmi Kekkosta ja Essi Kummua.

klo 11.00–11.30 Runoilijoiden esikoisromaanit

Runoilijat Risto Oikarinen (Nälkämaan laulu) ja Sinikka Vuola (Replika) julkaisivat esikoisromaaninsa viime vuonna. Miten runoilijasta syntyy proosakirjailija? Onko runous myös Oikarisen ja Vuolan proosan kielen ja rytmin takana? Haastattelijana Saara Henriksson.

klo 11.30–12.00 1500-luvun nuoret

Anna Amnell kirjoittaa 1500-luvulle sijoittuvia nuortenromaaneja. Mikä keskiajassa kiehtoo? Haastattelijana Laura Lähteenmäki.

klo 12.00–12.30 Ekologisesta runoudesta

Miten huoli ympäristöstä näkyy runoudessa? Mitä asioita ekologisella sanastolla kielennetään? Tommi Parkko haastattelee Teemu Hellettä ja Tiina Lehikoista.

klo 12.30–13.00 Miten sytyttää nuoren lukuinto?

Kirjailijavierailut lisäävät tutkitusti lasten ja nuorten lukuintoa. Millaisia ovat nuorten ja kirjailijan kohtaamiset, mitkä teemat ja kirjat puhuttavat tällä hetkellä? Keskustelemassa äidinkielen opettaja Leena Paasio-Leimola, kirjailija Kalle Veirto sekä Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Ilmi Villacís. Yhteistyössä Lukukeskus – Läscentrum ja Suomen Kirjailijaliitto.

klo 13.00–13.30 Oma huone

Onko kirjoittamisen paikalla väliä? Kirjailijaliiton työhuoneella Villa Kivessä työskennelleet Raimo Pesonen ja Riikka Ala-Harja kertovat, missä heidän tekstinsä syntyvät parhaiten. Haastattelijana Hannu Niklander.

klo 13.30–14.00 Arkistoista romaanihenkilöksi

Anna Kortelainen ja Katja Kallio ovat hyödyntäneet arkistoja romaaniensa taustatyössä. Miten arkistot herätetään eloon? Haastattelijana Venla Hiidensalo.

klo 14.00–14.30 Haastattelussa Kirjailijaliiton kunniajäsen, akateemikko Hannu Mäkelä

Kirjailijaliitto kutsui taiteen akateemikko Hannu Mäkelän kunniajäsenekseen viime vuonna. Mäkelää hänen kirjallisesta tuotannostaan ja aktiivisesta roolistaan kirjallisella kentällä haastattelee Jyrki Vainonen.

klo 14.30–15.00 Kirjallisuuskritiikin kapeneva tila

Elääkö kirjallisuuskritiikki parhaiten verkossa? Keskustelemassa kirjailijat, kirjallisuuskriitikot Rauha Kejonen ja Esa Mäkijärvi, haastattelijana Venla Hiidensalo.

klo 15.00–15.30 Inget språk är mitt, kaikki kielet ovat meidän

Peter Mickwitz ja Kristiina Lähde keskustelevat teoksistaan ja kirjoittamisestaan, haastattelijana Peter Sandström. Keskustelu on kaksikielinen, programmet är tvåspråkigt. Yhteistyössä Suomen Kirjailijaliitto ja Finlands svenska författareförening.

klo 15.30–16.00 Lavarunousilmiö

Mikä on lavarunousilmiö? Voiko kirjoittaa vain lavalle? Keskustelemassa Harri Hertell ja Susinukke Kosola, haastattelijana Sinikka Vuola.

klo 16.00–16.30 Taiteilijaromaanit: kuinka todellisesta ihmisestä kirjoitetaan?

Viime vuosina on ilmestynyt useita ns. taiteilijaromaaneja. Juuri Ellen Thesleffistä romaanin julkaissut Kati Tervo ja Helene Schjerfbeckistä kirjoittanut Mila Teräs keskustelevat Albert Edelfeltistä romaanin kirjoittaneen Venla Hiidensalon kanssa.

klo 16.30–17.00 Muusikko kirjailijana, kirjailija muusikkona

Kirjailija, Noitalinna huraa -rockyhtyeen jäsen Sari Peltoniemi ja kirjailija, muusikko Marjo Heiskanen keskustelevat musiikin ja kirjallisuuden suhteesta omalla urallaan.

Helsingin Kirjamessujen koko ohjelma

120-logokuva-iso_RGB