Jyrki Vainonen Kirjailijaliiton kunniajäseneksi

Jyrki Vainonen

Suomen Kirjailijaliitto on kutsunut syyskokouksessaan kunniajäsenekseen kirjailija, filosofian lisensiaatti Jyrki Vainosen. Kirjailijaliiton kunniajäseneksi voidaan kutsua liiton tarkoitusperiä ja suomalaista kirjallisuutta ansiokkaasti edistäneitä suomalaisia ja ulkomaalaisia henkilöitä.

Jyrki Vainosen (s. 1963) esikoisteos, novellikokoelma Tutkimusmatkailija ja muita tarinoita ilmestyi vuonna 1999. Kaikkiaan Vainonen on kirjoittanut neljä romaania, kolme novellikokoelmaa sekä kolme esseekokoelmaa. Vainonen tunnetaan myös muun muassa Jonathan Swiftin tekstien sekä irlantilaisen runouden, erityisesti William Butler Yeatsin sekä Seamus Heaneyn suomentajana. Vainonen kuului Kirjailijaliiton johtokuntaan vuosina 2009–2014 ja toimi tämän jälkeen liiton puheenjohtajana kolmivuotiskauden 2015–2017. Puheenjohtajakaudellaan Vainonen työskenteli näkyvästi kirjailijoiden aseman parantamiseksi sekä lukemisen ja kirjoittamisen edistämiseksi.

Kirjailijaliiton syyskokous pidettiin Helsingissä lauantaina 17.11.2018. Liiton johtokuntaan valittiin kolmivuotiskaudelle 2019–2021 uutena jäsenenä Jarkko Tontti, aiemmin varajäsenenä toiminut Marja-Leena Tiainen sekä uudelle kolmivuotiselle jatkokaudelle JP Koskinen. Varajäseniksi valittiin Laura Honkasalo, Ville Hytönen ja Mika Wickström sekä kolmivuotiselle jatkokaudelle Sinikka Vuola. Johtokunnan muut jäsenet vuoden 2019 alusta ovat kirjailijat Sirpa Kähkönen (puheenjohtaja), Paula Havaste, Virpi Hämeen-Anttila, Hannu Niklander, Heli Slunga ja Tuija Välipakka.