Juhlavuoden hanke täydentyy vierailulla Tukholman yliopistoon

Suomen Kirjailijaliitto on toteuttanut kuluvan vuoden aikana kirjailijavierailujen sarjan suomen kieltä opettaviin ulkomaisiin yliopistoihin. Caenin, Petroskoin ja Wienin yliopistot ovat kukin saaneet kevään aikana vieraakseen kolme suomalaista kirjailijaa – Pekingin yliopistoon vieraat matkaavat syyskuun lopulla. Marraskuussa hanke täydentyy alkuperäisestä hankesuunnitelmasta poiketen vierailulla Tukholman yliopistoon.

– On hienoa, että pystymme toteuttamaan hankkeelle myönnetyn avustuksen turvin vielä viidennen yliopistovierailun, toteaa Kirjailijaliiton toiminnanjohtaja Suvi Oinonen. – Kokemuksemme kolmesta ensimmäisestä vierailusta ovat todella hyviä. Opiskelijat ovat olleet innolla mukana työpajoissa, ja opiskelijoiden ja kirjailijoiden välille on syntynyt paljon arvokasta vuoropuhelua. Yliopistolla tehdyt käännösharjoitukset ovat tutustuttaneet opiskelijoita sekä kääntäjän ammattiin että laajemmin suomalaiseen nykykirjallisuuteen.

Tukholman yliopistoon suuntuvalle vierailulle osallistuvat kirjailijat Markku Karpio, Sanna Karlström ja Christian Rönnbacka. Yliopiston suomen kielen opiskelijat perehtyvät jo etukäteen vierailevien kirjailijoiden tuotantoon ja tekevät näiden teosten pohjalta käännösharjoituksia. Vierailulla käännöksiä käydään läpi yhdessä kirjailijavieraiden kanssa. Keskiviikkona 15.11. kirjailijat esiintyvät avoimessa yleisötilaisuudessa Tukholman Suomi-instituutin Topelius-salissa (Snickarbacken 2–4 ).

Suomen kieltä ja kirjallisuutta opiskellaan maailmalla kymmenissä yliopistoissa, mutta opiskelijoista harva suuntautuu kaunokirjallisuuden kääntämiseen. Kirjailijaliiton hankkeeseen osallistuu vuoden 2017 aikana kaikkiaan noin 200 suomen kielen ja kulttuurin opiskelijaa. Yhteistyössä mukana olevat yliopistot ovat valikoituneet hankkeeseen kielialueensa, opiskelijamääriensä sekä opetuksensa painopisteiden perusteella. Kirjailijavieraiden valinnassa on noudatettu yliopistojen toiveita, pyritty monipuolisuuteen kirjallisuuden lajityypeissä sekä tuotu esille kirjallisuutta, jota kyseisille kielialueille ei vielä ole käännetty.

Hankkeen suunnittelussa on tehty yhteistyötä FILIn sekä Opetushallituksen (aiemmin CIMO) kanssa. Hankkeeseen on saatu rahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä, Otavan kirjasäätiöltä sekä Suomen Kulttuurirahastolta.

Lisätietoa hankkeesta