Jaakko Syrjä 1926–2022

Jaakko Syrjä, kuva: Tomi Kontio

Kirjailijaliitossa on otettu surulla vastaan uutinen kirjailija, Kirjailijaliiton kunniajäsen Jaakko Syrjän kuolemasta. Syrjä toimi Kirjailijaliiton johtokunnassa vuosina 1970–1980, joista puheenjohtajana 1975–1980. Puheenjohtajakautensa aikana Syrjä oli keskeisesti mukana perustamassa tekijänoikeusjärjestö Kopiostoa, jonka keräämiä varoja käytetään kirjailijoiden hyväksi tänäkin päivänä.

Syrjän ura kirjailijana alkoi Pirkanmaan kirjoituskilpailun voitosta vuonna 1953. Esikoisromaani Lumpeen kylässä julkaistiin vuonna 1955. Syrjän tuotantoa on kiitetty erityisesti ajan- ja henkilöhahmojen tajunnan tarkkanäköisestä kuvauksesta. Hänen viimeiseksi teoksekseen jäi muistelmateos Muistissa Väinö Linna 1 vuodelta 2004.

Syrjä oli arvostettu kirjallisuusalan vaikuttaja, joka ehti pitkän uransa aikana työskennellä mm. kustannustoimittajana, mainospäällikkönä ja kotimaisen kaunokirjallisuuden osaston johtajana WSOY:llä ja Gummeruksella. Hän kustannustoimitti muun muassa Timo K. Mukan esikoisteoksen Maa on syntinen laulu sekä runsaasti Kalle Päätalon teoksia. Pirkkalaiskirjailijoiden puheenjohtajana Syrjä toimi vuonna 1974, ja hänet nimitettiin yhdistyksen kunniajäseneksi vuonna 1983.

Syrjälle myönnettiin Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinto vuosina 1956, 1966 ja 1988. Lisäksi hänet palkittiin mm. Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahaston tunnustuspalkinnolla vuonna 1998 sekä Väinö Linnan palkinnolla vuonna 2005.

Kirjailijaliitto muistaa kiitollisuudella Jaakko Syrjän työtä kirjailijana ja kirjallisuuden puolesta. Otamme osaa omaisten suruun.