Puheenjohtajalta: Hyvää alkanutta vuotta 2022!

Sirpa Kähkönen, kuva Tomi Kontio

Suomen Kirjailijaliitolle tämä vuosi on tärkeä ja merkittävä. Liiton perustamisesta on kulunut 125 vuotta, ja se on muistamisen ja juhlimisen arvoinen asia. Erityisesti oloissa, joissa olemme eläneet jo kaksi vuotta ja jotka ovat monin tavoin vaikeuttaneet normaalina pitämäämme järjestötoimintaa.

Vaikka koronaviruspandemia on opettanut meidät nopeasti ja joustavasti ottamaan käyttöön uusia yhteydenpidon muotoja, kokoukset, juhlat ja tapaamiset eivät ole menettäneet arvoaan eivätkä merkitystään ihmisten välisen yhteyden vahvistajana.

Suomen Kirjailijaliitto on perustamisestaan, vuodesta 1897 lähtien toiminut kirjailijoiden yhdyssiteenä ja kirjailijoiden toimeentulon ja ilmaisunvapauden puolustajana. Kirjailijaliitto on perustamisestaan saakka ollut osa muotoutuvaa kansalaisyhteiskuntaa, jonka perustana Suomessa ovat olleet vapaat järjestöt ja yhdistykset. Tähän pitkään perinteeseen Kirjailijaliitto on sitoutunut vaikuttamistyössään ja jokapäiväisessä yhteydenpidossaan niin jäsenistönsä kuin poliitikkojen, virkamiesten ja kustannusalan kanssa.

Kirjailijaliitto astuu uuteen toimintavuoteen toiveikkaana. Luvassa on niin arkista vaikuttamistyötä kuin juhlaakin. On ilo kohdata, on ilo tehdä yhdessä tulevaisuutta.

Sirpa Kähkönen
puheenjohtaja