Hyvää Aleksis Kiven päivää!

Kirjailijaliitto toivottaa kaikille hyvää Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivää! Kuvassa johtokuntamme etähalaus Kiven kuolinmökiltä Tuusulasta kuluvan vuoden elokuulta.

Seitsemän veljestä -teoksen julkaisemisesta tulee tänä vuonna kuluneesi 150 vuotta: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura julkaisi teoksen keväällä 1870 alun perin neljänä vihkona. Omana aikanaan romaani ei saanut laajaa arvostusta, mutta vuosikymmenten kuluessa merkkiteos on jättänyt lähtemättömän jäljen suomalaiseen kirjallisuuteen ja kulttuuriin. Kivi oli ensimmäinen suomen kielellä kirjoittava ammattikirjailija, ja hänen syntymäpäiväänsä on juhlittu liputuspäivänä vuodesta 1950 lähtien.

Lisätietoa Seitsemän veljestä -teoksesta ja juhlavuoden ajankohtaisista tapahtumista löydät verkosta osoitteesta seitsemanveljesta150.fi.

Aleksis Kiven päivä on myös Kirjailijaliiton juhlapäivä! Liitto perustettiin 123 vuotta sitten 10.10.1897 suomalaisten kirjailijoiden yhdyssiteeksi. Historiastamme voit lukea lisää verkkosivuiltamme.