Helmikuussa haettavana olevia apurahoja

Kuva: Pixabay /Engin_Akyurt

Helmikuussa haettavana ovat sekä Otavan Kirjasäätiön että WSOY:n kirjallisuussäätiön apurahat. Lisäksi haettavana ovat WSOY:n kirjallisuussäätiön residenssijaksot sekä Eeva Joenpellon kirjailijakodin asumisoikeus kolmivuotiskaudeksi 2018–2021. Taiteen edistämiskeskuksen apurahoista haettavana ovat alueiden kohdeapurahat, alueiden työskentelyapurahat sekä lastenkulttuurin kohdeapurahat; näiden apurahojen hakuaika päättyy torstaina 15.3. klo 16:00. Suomalais-norjalaisen ja Suomalais-tanskalaisen kulttuurirahaston hakuaika päättyy 28.2. ja Islantilais-suomalaisen kulttuurirahaston 31.3.2018.

WSOY:n kirjallisuussäätiön apurahat, residenssit ja Eeva Joenpellon kirjailijakoti, hakuaika 1.–28.2.

WSOY:n kirjallisuussäätiön vuoden 2018 apurahojen ja residenssipaikkojen hakuaika on 1.–28.2.2018. Työskentelyapurahoja myönnetään kirjojen kirjoittamiseen ja niitä voivat hakea kauno- ja tietokirjailijat, lasten- ja nuortenkirjailijat, kääntäjät, oppikirjantekijät sekä sarjakuvien tekijät, yksityishenkilöt ja työryhmät. Hankeapurahat on tarkoitettu kirjallisuuden alalla toimiville henkilöille, työryhmille organisaatioille ja yhdistyksille kirjallisuuden ja lukemisen edistämiseen.

Lisäksi haettavana on kuukauden pituisia oleskelujaksoja Edinburghin residenssiin ajalle 1.8.2018–31.7.2019 sekä syys- ja lokakuun oleskelujaksot Särö ry:n residenssissä Frankfurt an der Oderissa. Haettavissa on myös Eeva Joenpellon kirjailijakodin asumisoikeus kolmivuotiskaudeksi 2018–2021.

Hakuohjeet: www.wsoy-kirjallisuussaatio.fi/

Otavan Kirjasäätiön apuraha, 1.–28.2.

Apurahaa voivat hakea kirjailijat, oppikirjailijat, tietokirjantekijät, lasten- ja nuortenkirjailijat, sarjakuvantekijät, suomentajat, kääntäjät, kuvittajat, graafikot sekä yhdistykset ja järjestöt. Apurahaa haetaan sähköisen apurahahaun kautta. Hakemusten tulee olla perillä liitteineen Otavan Kirjasäätiössä viimeistään keskiviikkona 28.2.2018.

Hakuohjeet: https://otavankirjasaatio.fi/

Taiteen edistämiskeskus: Alueiden kohdeapurahat, hakuaika 15.2.–15.3.2018

Kohdeapurahat on tarkoitettu alueella toimiville ammattitaiteilijoille ja heidän muodostamilleen työryhmille. Apuraha on tarkoitettu eri taiteenaloilla toteutettaviin yksittäisiin vuonna 2018 toteutettaviin projekteihin. Apurahaa voi hakea verkkopalvelussa tai verkosta tulostettavalla, postitettavalla lomakkeella. Hakemuksen on oltava perillä Taiken päätoimipisteessä tai aluetoimipisteessä viimeisenä hakupäivänä kello 16.00. Myös hakuaika verkossa päättyy 15.3. klo 16.00.

Hakuohjeet: www.taike.fi

Taiteen edistämiskeskus: Alueiden työskentelyapurahat, hakuaika 15.2.–15.3.2018

Alueelliset taidetoimikunnat myöntävät 4-6 kuukauden mittaisia työskentelyapurahoja alueella työskenteleville eri alojen ammattitaiteilijoille ja taiteenalojen arvostelijoille. Apuraha on tarkoitettu ammatilliseen taiteelliseen työskentelyyn. Apurahakausi on tarkoitettu käytettäväksi myöntövuoden aikana. Apurahaa voi hakea verkkopalvelussa tai verkosta tulostettavalla, postitettavalla lomakkeella. Hakemuksen on oltava perillä Taiken päätoimipisteessä tai aluetoimipisteessä viimeisenä hakupäivänä kello 16.00. Myös hakuaika verkossa päättyy 15.3. klo 16.00.

Hakuohjeet: www.taike.fi

Taiteen edistämiskeskus: Lastenkulttuurin kohdeapurahat, hakuaika 15.2.–15.3.2018

Lastenkulttuurin kohdeapurahoja myönnetään alueella toimiville ammattitaiteilijoille ja taidekriitikoille tai heidän muodostamilleen työryhmille. Apurahat on tarkoitettu vuonna 2018 toteutettavien yksittäisten lasten-ja nuortenkulttuurihankkeiden toteuttamiskuluihin, kuten työkustannuksiin ja esitys- ja julkaisukustannuksiin. Apurahaa voi hakea verkkopalvelussa tai verkosta tulostettavalla, postitettavalla lomakkeella. Hakemuksen on oltava perillä Taiken päätoimipisteessä tai aluetoimipisteessä viimeisenä hakupäivänä kello 16.00. Myös hakuaika verkossa päättyy 15.3. klo 16.00.

Hakuohjeet: www.taike.fi

Islantilais-suomalainen kulttuurirahasto, hakuaika 1.2.–31.3.2018

Islantilais-suomalaisen kulttuurirahaston tavoitteena on edistää Suomen ja Islannin välisiä yhteyksiä ja kulttuurivaihtoa sekä lisätä maiden keskinäistä tuntemusta. Rahasto jakaa apurahoja ja stipendejä erilaisiin yhteiskunnallisiin ja kulttuurielämän hankkeisiin. Tukea voivat hakea yksityishenkilöt, järjestöt ja yhdistykset. Hakemusten tulee koskea hankkeita ja projekteja, joiden on määrä toteutua kesäkuun 2018 ja kesäkuun 2019 välisenä aikana. Hakemus jätetään rahastolle sähköisessä hakujärjestelmässä. Rahasto ei ota vastaan hakemuksia postitse tai sähköpostitse.

Suomalais-norjalainen kulttuurirahasto, hakuaika 1.–28.2.2018

Suomalais-norjalaisen kulttuurirahaston tavoitteena on edistää Suomen ja Norjan välisiä yhteyksiä ja kulttuurivaihtoa sekä lisätä maiden keskinäistä tuntemusta. Rahasto jakaa apurahoja ja stipendejä erilaisiin yhteiskunnallisiin ja kulttuurielämän hankkeisiin. Hankkeilla tulee olla selvä kahdenvälinen tavoite. Tukea voivat hakea yksityishenkilöt, järjestöt ja yhdistykset. Hakemus jätetään rahastolle sähköisessä hakujärjestelmässä. Rahasto ei ota vastaan hakemuksia postitse tai sähköpostitse.

Suomalais-tanskalainen kulttuurirahasto, hakuaika 1.–28.2.2018

Suomalais-tanskalaisen kulttuurirahaston tavoitteena on edistää Suomen ja Tanskan välisiä yhteyksiä ja kulttuurivaihtoa sekä lisätä maiden keskinäistä tuntemusta. Rahasto jakaa apurahoja ja stipendejä erilaisiin yhteiskunnallisiin ja kulttuurielämän hankkeisiin. Tukea voivat hakea yksityishenkilöt, järjestöt ja yhdistykset. Hakemusten tulee koskea hankkeita ja projekteja, joiden on määrä toteutua toukokuun 2018 ja kesäkuun 2019 välisenä aikana. Hakemus jätetään rahastolle sähköisessä hakujärjestelmässä. Rahasto ei ota vastaan hakemuksia postitse tai sähköpostitse.