Hannu Mäkelä Kirjailijaliiton kunniajäseneksi

Suomen Kirjailijaliitto ry on kutsunut kunniajäsenekseen kirjailija, taiteen akateemikko Hannu Mäkelän.  Kirjailijaliiton kunniajäseneksi voidaan kutsua liiton tarkoitusperiä ja suomalaista kirjallisuutta ansiokkaasti edistäneitä suomalaisia ja ulkomaalaisia henkilöitä.

Hannu Mäkelän (s. 1943) ura kirjailijana on poikkeuksellisen pitkä ja komea. Hän on julkaissut kaikkiaan yli 200 teosta ja kirjoittanut kaikkia kirjallisuudenlajeja, proosaa, runoa ja draamaa. Tuotantoon kuuluu kirjoja sekä aikuisille että lapsille. Mäkelän tuotantoa on käännetty lukuisille eri kielille. Hänet on palkittu mm. kirjallisuuden valtionpalkinnolla (viidesti), Arvid Lydecken -palkinnolla, Eino Leinon palkinnolla, Finlandialla ja Topeliuksella. Ansioluettelossa on myös lukuisia luottamustoimia erilaisissa kirjallisuuden alan järjestöissä. Taiteen akateemikon arvonimi myönnettiin hänelle keväällä 2016.

Kirjailijaliiton syyskokous pidettiin Helsingissä lauantaina 19.11.2016. Kirjailijaliiton johtokuntaan valittiin kolmivuotiskaudelle 2017–2019 kaksi uutta jäsentä, kirjailijat Virpi Hämeen-Anttila ja Heli Slunga, sekä uudelle kolmivuotiselle jatkokaudelle Hannu Niklander. Johtokunnan muut jäsenet vuoden 2017 alusta ovat kirjailijat Jyrki Vainonen (puheenjohtaja), Paula Havaste, Marjo Heiskanen, Venla Hiidensalo, Juha-Pekka Koskinen ja Sari Peltoniemi.

hannumakela