27.3. on eurooppalaisten kirjailijoiden päivä

Maanantaina 27.3. vietetään Euroopan komission aloitteesta eurooppalaisten kirjailijoiden päivää. Osana tapahtumaa järjestetään kymmeniä kirjailijavierailuja eri EU-maissa, myös Suomessa.

Eurooppalaisten kirjailijoiden päivän tavoitteena on edistää nuorten lukemista ja tutustuttaa nuoret lukijat eurooppalaisen kirjallisuuden monimuotoisuuteen. Teemapäivä pyrkii myös osoittamaan, kuinka kirjallisuutta voidaan käyttää voimaantumisen työkaluna: kirjat ja lukeminen voivat auttaa nuoria kohtaamaan arjen haasteita. Tämän lisäksi eurooppalaisten kirjailijoiden päivänä nostetaan esiin eri EU-maissa jo käynnissä olevia lukemisen ja lukutaidon hankkeita.

Eurooppalaisten kirjailijoiden päivänä Euroopan komissio mahdollistaa yhdessä European Writers’ Council -keskusjärjestön kanssa yli 100 kirjailijan kiertueen. Kirjailijat vierailevat yläkouluissa ja lukioissa ympäri Euroopan ja kannustavat oppilaita eurooppalaisen kirjallisuuden pariin. Suomessa kirjailija Maaria Päivinen vierailee Kotkan Keskuskoulussa osana kiertuetta. Suomen Kirjailijaliitto järjestää vierailun European Writers’ Councilin jäsenenä.

Osana eurooppalaisten kirjailijoiden päivää järjestetään myös lukemisen edistämistyön konferenssi Bulgarian pääkaupungissa Sofiassa. Konferenssi kokoaa yhteen jäsenmaiden kulttuuri- ja opetusministeriöiden edustajia sekä alan järjestöjä. Konferenssin tavoitteena on jakaa esimerkkejä ja hyviä käytäntöjä lukemisen edistämistyöstä paikallisella, kansallisella ja Euroopan laajuisella tasolla. Suomesta konferenssiin osallistuvat Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Emmi Jäkkö ja opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Silja Hakulinen. Konferenssin osallistujat on kutsuttu keskustelemaan kouluissa tehtävästä lukemisen edistämistyöstä ja uusista ideoista nuorten lukemaan innostamiseksi.

Lue lisää Euroopan komission sivuilta: Day of European Authors

#ReadWithEurope