Suomi mukana EU:n kirjallisuuspalkinnoissa 2013

Euroopan Unionin kirjallisuuspalkinto tukee monimuotoisen eurooppalaisen nykykirjallisuuden näkyvyyttä ja tuo esiin uransa alkuvaiheessa olevia kirjailijoita sekä edistää teosten kääntämistä eri kielille. Palkinto on perustettu vuonna 2009 ja se jaetaan vuosittain. Kirjallisuuspalkinnon lajina on proosa (romaanit ja novellit) ja se myönnetään kirjailijalle yksittäisestä teoksesta. Palkintoa koordinoi kokoonpano, jossa ovat mukana Euroopan kirjakauppiaiden keskusjärjestö (EBF), Euroopan kirjailijaneuvosto (EWC) ja Euroopan kirjankustantajien keskusjärjestö (FEP) ja sen rahoittajana on myös Euroopan Unionin kulttuuriohjelma.

Tänä vuonna palkittavina on 12 kirjailijaa 12 maasta: Belgia, Bosnia, Espanja, Kypros, Tanska, Luxemburg, Makedonia, Romania, Saksa, Slovenia, Suomi ja Viro. Suomalainen kirjailija on palkittavien joukossa toista kertaa. Vuonna 2010 EU:n kirjallisuuspalkinnon sai Riku Korhonen teoksellaan Lääkäriromaani (Sammakko 2008).

Palkinnonsaajat julkistetaan Göteborgin kirjamessuilla syyskuussa 2013. Suomalaista voittajaa haastatellaan sekä Turun että Helsingin kirjamessuilla lokakuussa 2013. Palkintojuhlat järjestetään Brysselissä 26. marraskuuta 2013, jolloin Euroopan komission kulttuuriosaston komissaari Androulla Vassiliou luovuttaa palkinnot voittajille. Voittajien teksteistä kootaan antologia, ja voittajien esittelyt julkaistaan EU:n kirjallisuuspalkinnon kotisivuilla.

Suomessa EU:n kirjallisuuspalkintoa hallinnoi tänä vuonna Suomen Kirjailijaliitto.

Palkinnon kotisivu: https://www.euprizeliterature.eu/

Lisätietoja: raadin puheenjohtaja, kirjailija Tittamari Marttinen +358 50 4336852, tittamari@gmail.com

Raadin kokoonpano Suomessa:
Tittamari Marttinen (kirjailija, varapuheenjohtaja, Suomen Kirjailijaliitto; EU:n kirjallisuuspalkintoraadin puheenjohtaja)
Minna Castrén (kustannusjohtaja, Suomen Kustannusyhdistys)
Paula Havaste (kirjailija, Suomen Tietokirjailijat)
Peter Mickwitz (kirjailija, Finlands svenska författareförening)
Stig-Björn Nyberg (Kirjakauppaliiton kunniapuheenjohtaja, Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja)