Suomen Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto Markku Innolle, Tirlittan-palkinto Ritva Toivolalle

Suomen Kirjailijaliiton kirjallisesta urasta myönnettävät elämäntyöpalkinnot jaettiin Turun Kirjamessuilla sunnuntaina 4.10.2015. Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto myönnettiin Markku Innolle ja lasten- ja nuorten-kirjallisuuden Tirlittan-palkinto Ritva Toivolalle. Molemmat palkinnot ovat suuruudeltaan 10 000 euroa.

Markku Into (s. 1945) tuli runouden kentälle 1960-luvun lopulla, jolloin hän toimi merkittävänä tekijänä ns. turkulaisessa undergroundissa ja Suomen Talvisota -yhtyeessä. Innon esikoisteos, beat-henkinen Tuonela Rock (1971) oli lähtölaukauksena runoudessamme harvinaiselle ja väkevästi omaääniselle lyriikalle. Harvinaiseksi Markku Innon runouden tekee sen sykkivä olemus, joka ammentaa yhtä hyvin amerikkalaisesta beat-kulttuurista kuin syvistä suomalaisista tunnoista. Tämä rosoisen karhea ääni on ollut esikuvana monelle nuoremmalle runoilijalle. Into olikin vahvasti mukana, kun ns. Turun runoliike toi niin uuden tekijäpolven kuin yleisönkin lavarunon ääreen vuosituhannen lopulla.

Into on työllään, yli kahdellakymmenellä teoksellaan, luonut uskoa ja välittänyt runon voimaa silloinkin kun lyriikka on joutunut marginaaleihin. Lyriikan lisäksi Innon tuotantoon kuuluu proosaa ja draamatekstejä. Hän on tehnyt merkittävän elämäntyön myös runouden kääntäjänä. Ritva Toivolan (s. 1942) ura lasten- ja nuortenkirjailijana on pitkä ja osoittaa poikkeuksellista monipuolisuutta ja uudistumiskykyä. Hänen ensimmäinen teoksensa Taikametsän tuliketut ilmestyi vuonna 1974 ja uusin teoksensa Lumottu lehmus tänä syksynä. Kaikkiaan Toivola on kirjoittanut yli 40 teosta: kuvakirjoja, kirjoja nuorille aikuisille ja kaikkea siltä väliltä.

Toivola on suomalaisen fantasiakirjallisuuden pioneeri: hän kirjoitti omaperäistä fantasiaa jo ennen varsinaista fantasiabuumia. Toivola on ollut uranuurtaja myös nuorille suunnatussa novellistiikassa: hänen novellikokoelmansa ovat saaneet palkintoja ja kiitosta niin kriitikoilta kuin lukijoiltakin. Toivolan tarinoissa yhdistyvät villi mielikuvitus ja lämmin empatia – ne ovat kirjoja, joiden suosio säilyy lukijapolvelta toiselle.

Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto on jaettu vuodesta 1949 ja Tirlittan-palkinto vuodesta 1993 alkaen.