Ei lukeva tieltä eksy

Kuva: Tomi Kontio

Kuva: Tomi Kontio

Lasten ja nuorten lukeminen on puhututtanut ja huolestuttanut. Monien huolena on, etteivät kouluikäiset lue lainkaan, eivät ainakaan vapaaehtoisesti. Kamppailu vapaa-ajan käyttömuodoista on kovaa ja lukeminen kilpailee suoratoistopalvelujen ja älypuhelinten kautta helposti saatavilla olevan muun sisällön kanssa.

Huolestunut puhe lukemisen vähentymisestä ja penseästä asenteesta lukemista kohtaan on vaihtunut tekoihin. Erilaiset kampanjat ja hankkeet pyörivät nyt neuvoloissa ja oppilaitoksissa, ja kirjojen pariin houkutellaan lapsia vauvaikäisistä nuoriin aikuisiin.

Parina viime vuotena on toteutettu monia hienoja hankkeita. Yhtenä merkittävimpänä hankkeiden mahdollistajana toimii Suomen Kulttuurirahasto, joka rahoittaa Lastenkirjainstituutin toteuttamat Lastenkirjat esiin!  ja Lukuklaani-hankkeet sekä Lukukeskuksen toteuttaman Lukulahja lapselle -kirjakassin.

Lukuklaani lahjoittaa tänä vuonna kaikille Suomen ylä- ja yhtenäiskouluille sadan kirjan kirjapaketin. Lahjoitus on jatkoa alakouluihin vuonna 2018 tehdylle vastaavalle lahjoitukselle, tuolloin hankkeen rahoittajana toimi myös tekijänoikeusjärjestö Kopiosto. Kirjojen mukana koulut saavat valmista aineistoa, joiden avulla opettajat voivat käsitellä kirjallisuutta monipuolisesti kaikkien oppiaineiden tunneilla.

Lukulahja lapselle -hanke tuotti puolestaan uusia runoja ja iltasatuja lastenrunoilijoilta. Vauvaperheet saavat neuvolatarkastuksessa Lukulahja lapselle -kirjakassin, joka sisältää runokirjan vauvalle ja vanhemmalle, iltasatukokoelman isommalle lapselle, lorukortit sekä tietoa lukemisen tärkeydestä ja kutsukortin kirjastoon. Kirjalahjalla kannustetaan perheitä lukemaan ääneen heti lapsen ensi kuukausista alkaen.

Viimekeväinen Lukuliike koulussa oli kansallisen Lukuliikkeen avauskampanja. Kampanjan toteutti Lukukeskus, tapahtumia, vierailuja ja työpajoja järjestettiin 200 koulussa eri puolilla Suomea ja niillä tavoitettiin tuhansia lapsia ja nuoria. Kampanja loi lukemisen ympärille innostavaa ilmapiiriä.

Lukuliikkeen jatkoksi tuleva koulujen syyslomaviikko on nimetty lukulomaksi. Perheitä kannustetaan lukemaan yhdessä ja matkustamaan kirjan siivin. Lukulomaidean takana ovat Suomen kirja-alan järjestöt sekä kulttuuriministeri Annika Saarikko (kesk).


”Hankkeilla ja projekteilla saadaan paljon hyvää aikaan. Samalla on tärkeä miettiä myös pysyviä rakenteita ja toimintamalleja, joilla lasten ja nuorten lukemista edistetään.”


Hankkeilla ja projekteilla saadaan paljon hyvää aikaan. Samalla on tärkeä miettiä myös pysyviä rakenteita ja toimintamalleja, joilla lasten ja nuorten lukemista edistetään. Tässä avainasemassa ovat koulut.

Äidinkielen opettajat ovat käynnistäneet Lukeva koulu -hankkeen suunnittelun. Liikunta ja liikkuva koulu -ajattelu on läpäissyt koko koulumaailman. Lukeva koulu -suunnitelmissa kouluilla on mahdollisuus käyttää koulun omaa tai yleistä kirjastoa koko ajan, monipuolista luettavaa on helposti saatavilla ja lukeminen on kiinteämpi osa opetusta. Joka viikko vietetään yksi lukutunti, vaihtelevasti eri oppiaineiden tunneilla, sopivaa kauno- tai tietokirjallisuutta lukien. Koulujen liikuntapäivän rinnalle tuodaan lukupäivä, jolloin keskitytään lukemiseen ja tarjotaan kirjavinkkausta ja kirjakeskusteluja. Koulujen harrastetoimintaan otetaan urheiluseurojen rinnalle yhteistyökumppaneiksi sanataidekoulut, kirjastot ja teatterit. Ja lukemisesta tehdään myös osa välituntitoimintaa.

Toivottavasti nämä suunnitelmat toteutuvat pian. Ja samalla kunnat huolehtivat siitä, että kouluissa on saatavilla laadukasta oppimateriaalia. Lukemisen rutiinia ja syventävää lukemista opitaan myös sitä kautta.

Lisäksi me aikuiset olemme tärkeitä esimerkkejä lapsille ja nuorille, joten kirja käteen ja lukemaan!

 

P.S. Lastenkirjainstituutti avasi huhtikuussa myös lukemo.fi -portaalin, josta voi etsiä helposti uutta luettavaa lapsille ja nuorille.

 

 

Suvi Oinonen
Suomen Kirjailijaliiton toiminnanjohtaja