Kir

Kirjailija 4/2016

Kirjailija 4/2016 on ilmestynyt! Lehden teemana on ”hiljaisuus”. Tero Liukkonen avaa esseessään omaa suhdettaan hiljaisuuteen, ja Jouni Tossavainen, Joni Pyysalo ja Sinikka Vuola kertovat, mikä saa runoilijana aloittaneen kirjailijan siirtymään proosan pariin. Kirjailijakuvassa tavataan Niilo Rauhala. Hamsterit-palstalla Venla Hiidensalo kertoo keräilyharrastuksestaan, ja Tien päällä -palstalla kuljetaan Walter Benjaminin jalanjäljillä Anna Kortelaisen kanssa. Kolumnisteina kirjoittavat Jukka Itkonen ja Peter Sandström. Lukuliitteessä julkaistaan Helena Wariksen novelli Tsarmi. Takakannen takana -palstalla runoutensa lähtökohtia avaa Johanna Venho.

Hiljaisuuden lohtu – ja piina

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 4/2016 – Kirjailijan ja hiljaisuuden suhde lienee aina ollut ristiriitainen. Yhtäältä tarvitsemme kirjoittaessa rauhaa, jotta voimme keskittyä työhömme; toisaalta sen tulokset, kirjat, tarvitsevat huomiota ja näkyvyyttä löytääkseen lukijansa. Tämä on yksi kirjailijantyön perustavista paradokseista, jonka kanssa kukin meistä joutuu tekemään tuttavuutta, kuka mitenkin. Asiaa ei helpota se, että kustantajat ovat lakanneet markkinoimasta suurinta osaa kustantamistaan kirjoista ja tulleet näin sysänneeksi vastuun kirjan julkisuudesta kirjailijan (tai median) harteille. Kirjailijan ja lukijan väliseltä taipaleelta on kadonnut tienviittoja ja kanssakulkijoita, rahaa ja työtunteja. Tämä kaikki heijastuu väistämättä kirjailijoiden kokemukseen hiljaisuudesta ja sen arvosta.

Matkalla maailmalle

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 4/2016 – Kirjallisuuden vientikeskus FILI tiedotti syksyllä, että suomalaisen kirjallisuusviennin arvo nousi viime vuonna 8 % edellisvuoteen verrattuna. Suomen teemamaasatsaus Frankfurtin kirjamessuilla vuonna 2014 näyttää kannattaneen, sillä kyseessä on uusi ennätys. Kirjallisuus ei ole tavanomaista vientitavaraa. Keuruulla tai Porvoossa ei lastata rekkoja täyteen kirjoja ja viedä niitä Eurooppaan tai laivata konteissa ison rapakon taakse. Kirjallisuuden vienti on monimutkaisempi kuvio.

Tutkimustietoa kirjailijoiden tekijänpalkkioista ja sopimuksista

Kuva: Tomi Kontio

LUETAAN LAKIA 4/2016 – Euroopan komissio julkaisi alkusyksystä laajan tutkimuksen, joka käsittelee kirjailijoille, kääntäjille, journalisteille ja graafikoille maksettuja tekijänpalkkioita kymmenessä EU-maassa. Ainoana Pohjoismaana mukana tutkimuksessa oli Tanska. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten erot jäsenvaltioiden lainsäädännössä vaikuttavat tekijöille maksettuihin palkkioihin ja sisämarkkinoiden toimintaan. Palkkioihin ja tekijänoikeussopimuksiin liittyvää lainsäädäntöä ei toistaiseksi ole juurikaan harmonisoitu EU-tasolla.

”Kirjoittaminen on se suuri ympyrä” – Runoilija prosaistina

Jouni Tossavainen. Kuva: Tomi Kontio

Kulunut vuosi on tuonut proosan kentälle monia runoilijoina aloittaneita kirjailijoita. Mikä ajaa runoilijan proosan pariin? Haluavatko kirjailijat rikkoa hiljaisuuden, joka runoteosten vastaanottoon liittyy suuren yleisön ja valtamedian piirissä?

Sisällysluettelo 4/2016 – Teema: hiljaisuus

Pääkirjoitus