Kir

Kirjailija 4/2020 – äänikirja

Kirjailija-lehden 4/2020 teemana on äänikirja. Äänikirjojen suosio on lisääntynyt räjähdysmäisesti ja alalla vallitsee epätietoisuus.  Kysyimme, millaisena kirjailija, kirjakaupat ja kustantajat näkevät alan tulevaisuuden. Haastateltavina ovat kirjailija Laura Lindstedt, Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson ja Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho.

Ruotsin kirjailijaliitto avaa näkymiä länsinaapurimme äänikirjatilanteeseen, ja Tomi Kontion esseessä vaelletaan pohjoiseen äänikirja ja muistot seurana.

Kirjailijakuvassa tavataan Anna-Leena Härkönen, ja kolumnisteina kirjoittavat Maria Matinmikko ja Merete Mazzarella. Koordinaatit-palstalla hiihdetään Kemin merijäällä Jussi Siirilän seurassa. Lukuliitteessä julkaistaan Päivi Alasalmen novelli, ja Takakannen takana -palstalla runonsa lähtökohtia avaa Matti Kangaskoski.

Murroksessa

Sirpa Kähkönen. Kuva: Tomi Kontio

PÄÄKIRJOITUS 4/2020 – Aivan alkuun tärkein: emme vastusta äänikirjaa. Tietenkään. Suomen Kirjailijaliitto on ottanut syksyllä 2020 kantaa ainoastaan siihen, miten äänikirjoista kertyy tuloa kirjailijoille. Media oli kysellyt liitolta jo pidemmän aikaa tietoja äänikirjan tuotoista, samoin jäsenistö. Kesällä 2020 tehty selvityksemme antoi vastauksia näihin kysymyksiin.

Sopimisella tehokkuutta ja oikeusturvaa

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 4/2020 – Kustannusalallakin olisi mahdollista sopia asioista paikallisesti toiminnan erityispiirteet ja kehitystarpeet huomioiden. Se lisäisi oikeusvarmuutta ja luottamusta sekä vähentäisi transaktiokustannuksia molemmin puolin. Tätä kehitystä voitaisiin myös lainsäädännöllä tukea.

Äänikirjasopimukset

kuva: Tomi Kontio

LUETAAN LAKIA 4/2020 – Äänikirjojen suosio jatkaa kasvuaan. Samalla myös äänikirjoihin liittyvien sopimusasioiden merkitys lisääntyy koko ajan. Suosio on tuonut alalle uusia toimijoita, ja tarjousten sisältö vaihtelee paljon. Sopimuksen ehdot, mukaan lukien tekijänpalkkio, ovat neuvottelukysymyksiä. Sopimusta ei tule koskaan allekirjoittaa, jos sen merkitys jää itselle epäselväksi, tai jos siihen ei ole muuten tyytyväinen.

Vuosisadan mullistus

Laura Lindstedt, kuva Tomi Kontio

Äänikirjojen suosio on lisääntynyt räjähdysmäisesti ja alalla vallitsee epätietoisuus. Miten muutos vaikuttaa kirjailijan ammattiin ja toimeentuloon? Mitä tapahtuu kirjakauppaverkostolle? Haastateltavina kirjailija Laura Lindstedt, Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson ja Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho.

Sisällysluettelo 4/2020 – Teema: äänikirja

Pääkirjoitus
Sirpa Kähkönen: Murroksessa

Kolumni