Kir

Kirjailija 2/2016

Lehden teema on "kirjakauppa". Kirjakauppaliiton puheenjohtaja Mikko Parviainen, kustantaja Anna-Riikka Carlson, Adlibris Finlandin toimitusjohtaja Marjo Tuomikoski, kustantaja Niko Aula sekä Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola avaavat kirjamyynnin haasteita ja kiistakapuloita. Kimmo Jylhämö maalailee antikvariaattialan tulevaisuudennäkymiä, ja Jari Ehrnroothin esseessä elämän valheellisuutta paetaan kirjakaupan suojaan.

Kirjailijakuvassa tavataan Tapio Koivukari, Tien päällä -palstalla matkustetaan Nicaraguaan Riina Katajavuoren seurassa, ja Hamsterit-palstalla Laura Honkasalo kertoo kivikokoelmastaan. Kolumnisteina kirjoittavat Leena Lander ja Katarina von Numers-Ekman. Sirpa Kähkönen kertoo Suomen PENin toiminnasta, ja Henriikka Tavi avaa Takakannan takana -pastalla runonsa lähtökohtia. Lukuliitteessä julkaistaan Kari Kovalaisen novelli ”Appisjoen laulu”.

Kauppatavaraa?

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 2/2016 – ”Hyvin varustetuista kirjakaupoista” kuului takavuosien markkinointilause, jolla myytiin vähälevikkistä laatukirjallisuutta. Tällöin kaupattiin yleensä opusta, joka sisälsi runoja, esseitä tai novelleja, tai oli lajityypiltään vaikeasti luokiteltava. Myös kokeilevia ja kielellisesti kunnianhimoisia romaaneja voitiin mainostaa näin. Lause sisälsi piiloviestinä ajatuksen, että kaupan valikoima jätti toivomisen varaa, jos mainostettua kirjaa ei kaupan hyllyiltä löytynyt. Lause esitti kirjakauppiaalle haasteen: olen laatukirja. Ota minut myyntiin.

118. vuosi paketissa – 120. toimintavuosi häämöttää jo

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 2/2016 – Huhtikuussa Kirjailijaliiton kevätkokous kokoontui Villa Kiveen käsittelemään liiton 118. toimintavuoden vuosikertomuksen ja tilinpäätöksen. Liiton jäsenistö oli jälleen hyvin liikkeellä. Jo useana vuotena olemme toimistossa jännittäneet, mahdummeko enää Villa Kiveen vai etsimmekö lennosta isommat tilat kokoontumiselle. Toistaiseksi olemme juuri ja juuri mahtuneet – sopu sijaa antaa.

Kirjakauppa on murroksessa – miten käy kirjan?

Mikko Parviainen. Kuva: Tomi Kontio

Kirjan tie kirjailijan pöydältä lukijan luo on pitkä. Periaatteessa yhtälö on yksinkertainen: kirjailijat haluavat kirjoittaa loistavia kirjoja, ja lukijat haluavat lukea hyviä tarinoita. Kirjakauppiaiden, kustantamojen ja kirjailijan päämäärä on sekin yhteinen: tuottaa ja myydä hyviä kirjoja. Se, miten kirja löytää lukijansa, on kuitenkin kirja-alan suurin haaste. Mitä useampi portti kirjan on ketjussa läpäistävä, sitä useampi taho siitä haluaa myös voittonsa.

Google Books – tekijänoikeussuojan tuolla puolen?

Kuva: Tomi Kontio

LUETAAN LAKIA 2/2016 – Yhdysvaltalaisen kirjailijajärjestö Authors’ Guildin yli vuosikymmenen kestänyt oikeustaistelu Googlea vastaan päättyi ikävällä tavalla, kun Yhdysvaltain korkein oikeus päätti huhtikuun lopulla, ettei se myönnä valituslupaa Google Books -palvelua koskevassa jutussa. Täten alemman oikeusasteen tuomio, jonka mukaan Google ei rikkonut kirjailijoiden tekijänoikeutta digitoidessaan palveluun luvatta miljoonia kirjoja, jäi voimaan. Miten on mahdollista, että tuomioistuin päätyi tällaiseen ratkaisuun, kun vaikkapa Suomen tekijänoikeuslain mukaan kyseessä olisi ollut selvä tekijänoikeuden loukkaus?

Sisällysluettelo 2/2016 – Teema: kirjakauppa

Pääkirjoitus
Jyrki Vainonen: Kauppatavaraa?

Lyhyesti

Kolumni
Leena Lander: Kirjakaupat ja minä

Kirjailijakuva
Terhi Rannela: Puoliarktinen seikkailija – Tapio Koivukarin haastattelu

Teema: kirjakauppa
Venla Hiidensalo: Kirjakauppa on murroksessa – miten käy kirjan?

Teema: kirjakauppa
Kimmo Jylhämö: Viiniä kirjallisessa salongissa?

Lukuliite
Kari Kovalainen

Näkökulma: sananvapaus
Sirpa Kähkönen: Suomen PEN – klubeja, Kallasta, kannanottoja

Tien päällä
Riina Katajavuori: Tervetuloa, maailman runoilijat!

Hamsterit
Laura Honkasalo: Kivimeditaatiota

Essee
Jari Ehrnrooth: Valhetta paossa kirjakaupassa

Kolumn
Katarina von Numers-Ekman: Lättläst för unga

Ennen oli ennen
Kirjailija-lehdessä vuosina 1980

Luetaan lakia
Ville Toro: Google Books – tekijänoikeussuojan tuolla puolen?

Toiminnanjohtajalta
Suvi Oinonen: 118. vuosi paketissa – 120. toimintavuosi häämöttää jo