Kir

Kirjailija 2/2015

Kirjailija 2/2015 on ilmestynyt!

Lehden teema on "vaikutteet". Siiri Enoranta, Leena Lehtolainen ja Hannu Väisänen pohtivat, mistä vaikutteet kulkeutuvat tekstiin ja mikä merkitys vaikutteilla on. Kristiina Lähde avaa runon syntyprosessia, Jari Järvelä kirjoittaa sattuman merkityksestä elämässään, Tiina Kristoffersson kertoo totuuden kirjallisuusagentin työstä, ja Jaakko Yli-Juonikas raottaa Hamsterit-palstalla kuriositeettikokoelmaansa. Kirjailijakuvassa vieraillaan Alexandra Salmelan kotona ja Tien päällä -palstalla Marja-Leena Tiaisen seurana kouluvierailulla. Lukuliitteestä löytyvät Helena Sinervon Hattuhyllyn runot. Kolumnisteina kirjoittavat Ulla Vaarnamo ja Ann-Helen Attianese.

Kaikuja muualta

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 2/2015 – Kun kriitikko arvioi erästä kirjaani jokunen vuosi sitten, hän kirjoitti tietävään sävyyn: ”Vainonen on lukenut angloamerikkalaista fantasiakirjallisuutta”. Väite ärsytti minua, monestakin syystä. Ensinnäkin kriitikko esitti tietävään sävyyn tosiasiana jotakin, mikä ei pitänyt paikkansa, sillä hänen mainitsemansa genre oli (ja on yhä) minulle tuntematon. Lisäksi hän tekaistun väitteensä perusteella luokitteli, leimasi ja arvotti kirjani. Kävi nimittäin ilmi, etteivät kyseisen lajityypin kirjat olleet koskaan innostaneet häntä.

Palkaksi mainetta ja kunniaa

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 2/2015 – Kirjailijan ammattia on Suomessakin harjoitettu iät ja ajat, mutta edelleen kirjailijan työn luonnetta näyttää melko usein olevan vaikea käsittää. Kirjailijoita pyydetään toistuvasti esiintymään ja kirjoittamaan ilman korvausta, siitä todistavat liitossa tehdyt kyselyt ja monet käydyt keskustelut. Kirjailijoiden työtä on kaunokirjallisen teoksen kirjoittaminen, sen monet helposti ymmärtävät. Myös muu kirjoittaminen on osa työtä.

Sisällysluettelo 2/2015 – Teema: vaikutteet

Pääkirjoitus
Jyrki Vainonen: Kaikuja muualta

Lyhyesti