Kir

Kirjailija 1/2017

Kirjailija-lehden 1/2017 teemana on ”sivistys”. Anelma Järvenpää-Summanen kirjoittaa esseessään sivistyksen ja kirjallisuuden suhteesta, ja Eero Ojanen pohtii kirjoituksessaan, mitä sivistys oikeastaan tarkoittaa. Lehden teemajutussa tarkastelun alla ovat lukuaikapalvelut ja niiden vaikutus kirjamyyntiin ja kirjailijan tuloihin. Päivi Alasalmi avaa Oriveden Opiston merkitystä suomalaiselle kirjoittajakoulutukselle ja kysyy, kuka voisi pelastaa opiston. Jussi Valtosen artikkelissa tutustutaan pohjoisamerikkalaiseen MFA-kirjoittajakoulutukseen.

Kirjailijakuvassa tavataan Rakel Liehu. Tien päällä -palstalla matkataan Tokioon Youkobo-residenssiin Hannu Väisäsen ja Hannele Mikaela Taivassalon seurassa. Kolumnisteina kirjoittavat Anna-Kaari Hakkarainen ja Sanna Tahvanainen. Lukuliitteestä löytyvät Tarmo Yli-Rajalan proosalastut, ja Takakannen takana -palstalla runonsa taustoja avaa Susinukke Kosola.

Sivistyksen hinta – ja arvo

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 1/2017 – Sivistysvaltio pitää ihanteinaan koulutusta ja tasa-arvoa, taidetta ja tiedettä, koska sivistyneen valtion päättäjät ymmärtävät niiden merkityksen demokraattiselle, avoimelle yhteiskunnalle ja kansalaisten henkiselle hyvinvoinnille. Sama pätee sivistysvaltion mediaan: se antaa taiteelle ja tieteelle palsta- ja ohjelmatilaa, käsittelee niitä laajasti ja monipuolisesti. Suomi täyttää tänä vuonna pyöreitä vuosia. Merkkipäiviään juhlii myös Suomen Kirjailijaliitto, joka perustettiin 120 vuotta sitten suomenkielisten kirjailijoiden yhdyssiteeksi. Kirjailijat ja kirjallisuus ovat osaltaan olleet muotoilemassa kansakuntamme sivistysihanteita. Miltä näyttää satavuotias Suomi sivistyksen, erityisesti kirjallisuuden, näkökulmasta?

Eläkejärjestelmän kipupisteet ja lääkitys

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 1/2017 – Kirjoitin kolme vuotta sitten Kirjailija-lehdessä 1/2014 kuulumisia sosiaali- ja terveysministeriön luovien alojen asioita selvittäneestä työryhmästä, joka oli juuri jättänyt loppuraporttinsa. Työryhmässä oli esillä kirjailijoiden ja muiden niin sanottujen vapaiden, ei-työsuhteisten, taiteilijoiden eläkeasiat. Työryhmän enemmistön kantana oli, ettei eläkeasioissa ole ongelmaa. Eriävän mielipiteen jättivät itseni lisäksi Taidemaalariliiton edustaja sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön edustaja – tahot, joilla on paras asiantuntemus taitelijoiden asioista. Eläkeasioita on tuon tyrmäyksen jälkeenkin pidetty esillä – viimeksi esittelin eläkejärjestelmän ongelmia Säätytalolla niin sanotussa kulttuuriministerin pyöreän pöydän tilaisuudessa tammikuussa. Kirjailijoiden näkökulmasta eläkevakuutusjärjestelmässä on kolme isoa ongelmaa.

Lukuaikapalvelut tulevat: Kirjojen Spotify vai myynnin piristysruiske?

Ville Toro. Kuva: Tomi Kontio

Sähkökirjamyynti ei vielä vedä, mutta digitalisaatio tekee nyt vauhdilla tuloaan kirja-alalle luku- ja kuunteluaikapalveluina. Kirja-alalla ollaan yhtä mieltä siitä, että parhaimmassa tapauksessa ne pidentävät kirjan elinkaarta ja tavoittavat uusia lukijoita. Mutta miten ne vaikuttavat kirjamyyntiin ja kirjailijan tuloihin?

Mitä yksityisen kopioinnin hyvitys tarkoittaa?

Kuva: Tomi Kontio

LUETAAN LAKIA 1/2017 – Suomen Kirjailijaliiton yhteydessä toimivan Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn perustamisesta tuli viime vuonna kuluneeksi 30 vuotta. KIDE toteuttaa tehtäväänsä, kotimaisen kirjallisuuden edistämistä, muun muassa jakamalla kohdeapurahoja kirjailijan työvälineisiin ja matkoihin, järjestämällä koulutusta sekä tarjoamalla työskentelyresidenssejä. KIDEn toiminta rahoitetaan teosten yksityisestä kopioinnista maksettavasta hyvityksestä. Mutta mistä hyvityksessä tarkalleen on kyse?

Sisällysluettelo 1/2017 – Teema: sivistys

Pääkirjoitus
Jyrki Vainonen: Sivistyksen hinta – ja arvo

Lyhyesti

Kirjailijakuva
Tomi Kontio: Pureman ja hyväilyn jälkiä – Rakel Liehun haastattelu

Teema: sivistys
Venla Hiidensalo: Lukuaikapalvelut tulevat: Kirjojen Spotify vai myynnin piristysruiske?

Eero Ojanen: Sivistyksestä

Lukuliite
Tarmo Yli-Rajala

Kolumni
Anna-Kaari Hakkarainen: Siruja suuremmasta

Teema: sivistys
Päivi Alasalmi: Kuka pelastaisi Oriveden Opiston?

Tien päällä
Hannele Mikaela Taivassalo: Kirjailija kielien välissä

Tien päällä
Hannu Väisänen: Shichifukujin

Essee
Anelma Järvenpää-Summanen: Sivistystä kohti ja siitä pois

Jussi Valtonen: Ruostevyöhykkeen kirjailijakoulu

Kolumn
Sanna Tahvanainen: Att skriva sexscener

Ennen oli ennen
Kirjailija-lehdessä vuonna 1989

Luetaan lakia
Ville Toro: Mitä yksityisen kopioinnin hyvitys tarkoittaa?

Toiminnanjohtajalta
Suvi Oinonen: Eläkejärjestelmän kipupisteet ja lääkitys