Kir

Kirjailija 1/2016

Lehden teema on "lukija". Essi Kummu, Sari Peltoniemi ja Marko Hautala pohtivat suhdettaan omiin teksteihinsä, ja Suvi Ahola kirjoittaa lukupiirien merkityksestä. Magdalena Hai, Anni Nupponen ja J.S. Meresmaa pohtivat lupauksia, joita kirjailija lukijalleen antaa, ja Joel Haahtela kirjoittaa esseessään luovuuden ja ideaalilukijan välisestä suhteesta.

Kirjailijakuvassa tavataan Tuula Korolainen ja Hamsterit-palstalla tutustutaan Joni Pyysalo kokoelmiin. Tien päällä -palstalla kuljetaan Roomassa Markku Kaskelan opastuksella. Kolumnisteina kirjoittavat Tapani Tavi ja Philip Teir. Jukka Itkonen kertoo Takakannan takana -pastalla runonsa lähtökohdista. Lukuliitteestä löytyy Annamari Marttisen novelli ”Matka”.

Verokarhu kirjan ja lukijan välissä

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 1/2016 – Kun kirjoitan tätä pääkirjoitusta, hallitus pohtii, mahtaisiko alhaisimpien alv-verokantojen nostaminen auttaa maamme talouden tervehtymistä. Tässä neuvoni teille, arvon päättäjät: Hylätkää kiireesti koko ajatus. Älkää ainakaan koskeko kirjojen ja lehtien alennettuun verokantaan, niin tärkeä se on kulttuurimme ja suomen kielen säilymisen kannalta. Jos kuitenkin päätätte siihen kajota, laskekaa veroa. Nostosta kärsisi koko kirja- ja lehtiala, joka viime vuosina on muutenkin joutunut todistamaan lukijakatoa.

Onnea KIDE – 30 vuotta kirjallisuuden edistämistoimintaa

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 1/2016 – Kolmekymmentä vuotta sitten 20.2.1986 Suomen Kirjailijaliiton yhteyteen perustettiin erillinen toimintayksikkö, Kirjallisuuden edistämiskeskus. Edistämiskeskuksen asioita ja taloudellisia päätöksiä hoitamaan nimitettiin viisijäseninen valtuuskunta, jossa oli alusta asti mukana myös suomenruotsalaisten kaunokirjailijoiden edustus.

Kirjailija ylittää jälkensä

Essi Kummu. Kuva: Wilma Hurskainen

Vanhat teokset voivat saada kirjailijat nostalgisiksi tai vaivaantuneiksi, mutta niihin palaaminen voi myös tuoda rohkaisua epäröinnin hetkellä. Omien teosten uudelleenlukeminen jakaa kirjailijakuntaa. Jotkut vakuuttavat, etteivät puutu kirjaan sen jälkeen, kun teos on ilmestynyt.

Tekijänoikeussopimusten kohtuullisuus – missä mennään?

Kuva: Tomi Kontio

LUETAAN LAKIA 1/2016 – Tekijänoikeuslakiin lisättiin viime keväänä säännökset, joiden perusteella tuomioistuin voi sovitella kohtuutonta tekijänoikeussopimuksen ehtoa tai jättää sen huomioimatta. On positiivista, että luovan alan sopimuksissa ilmenevät ongelmat tunnistettiin. Valitettavasti lisäykset eivät kuitenkaan tuoneet merkittävää parannusta aiempaan. Käytännössä ainoa muutos on se, että sopimusten kohtuullistamista koskevat säännökset löytyvät nyt suoraan tekijänoikeuslaista.

Sisällysluettelo 1/2016 – Teema: lukija

Pääkirjoitus
Jyrki Vainonen: Verokarhu kirjan ja lukijan välissä

Lyhyesti

Kolumni
Tapani Tavi: Lukija luonnon kiertokulussa

Kirjailijakuva
Venla Hiidensalo: Tarinat suojelevat lasta – Tuula Korolaisen haastattelu

Saara Henriksson: Kirjailija ylittää jälkensä

Kolumn
Philip Teir: Läs, läs… men vad?

Teema: lukija
Suvi Ahola: Lukijoiden olohuoneessa – mitä lukupiirit antavat kirjailijalle?

Lukuliite
Annamari Marttinen

Magdalena Hai: Rivien välistä annetut lupaukset

Tien päällä
Markku Kaskela: MI PIACE ROMA!

Hamsterit
Joni Pyysalo: Tahaton muotokuva & asia, jossa en tahdo hyväksi

Essee
Joel Haahtela: Missä salaiset toiveemme kohtaavat

Ennen oli ennen
Kirjailija-lehdessä vuosina 1972, 1988 ja 1989

Luetaan lakia
Ville Toro: Tekijänoikeussopimusten kohtuullisuus – missä mennään?

Toiminnanjohtajalta
Suvi Oinonen: Onnea KIDE – 30 vuotta kirjallisuuden edistämistoimintaa

Takakannen takana ja takakannen runo
Jukka Itkonen