Kir

Kirjailija 2/2020 – suomen kieli

Kirjailija-lehden 2/2020 teemana on suomen kieli. Miten kirjailijan suhde kieleen muuttuu kahden kielen kulttuurissa? Haastateltavina ovat Nura Farah, Emmi Itäranta ja Leo Ylitalo.

Kirjailijakuvassa tavataan Harri Hertell, ja kolumnisteina kirjoittavat Riina Katajavuori ja Mia Franck. Koordinaatit-palstalla vieraillaan Kveenien mailla Ville-Juhani Sutisen opastuksella.

Kjell Westö kirjoittaa äänikirjojen tuomista muutoksista alalle ja Lari Kotilainen suhteestaan suomen kieleen. Ja mikä onkaan suomen kielen kammottavin sana? Leena Lehtolainen, Petteri Paksuniemi, Arno Kotro, Liisa Mäntymies, Elisabet Aho, Niina Hakalahti ja Harri Raitis vastaavat!

Lukuliitteessä julkaistaan Samuli Kustaa Bergin runoutta, ja Takakannen takana -palstalla runonsa lähtökohtia avaa Silja Järventausta.

Pietaryrtti luostarin puutarhassa

Sirpa Kähkönen. Kuva: Tomi Kontio

PÄÄKIRJOITUS 2/2020 – Elämme kielten välissä. Mekin, joille alueemme valtakieli on äidinkieli. Kirjoitamme paitsi kielessä myös kieltä vastaan. Uuden ilmaisun etsiminen tai sanojen antaminen sanattomalle on sitkeässä aineessa tempoilemista. Me kirjoittajat jaksamme kuvitella kielen olevan jaettavissa ja ymmärrettävissä vielä sittenkin, kun rakastuneet ovat jo uupuneet.

Avoimuutta teosten käyttöraportointiin

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 2/2020 – EU:n tekijänoikeusdirektiivi 2019/790 eli DSM-direktiivi on tärkeä muun muassa kirjailijoille ja esiintyville taiteilijoille. Se sisältää useita artikloita, joiden tarkoituksena on parantaa tekijöiden ja taiteilijoiden asemaa. Direktiiviä ollaan nyt säätämässä osaksi kotimaista tekijänoikeuslakia.

Kielen ja mielen vapaus

Miten kirjailijan suhde kieleen muuttuu kun hän elää kahden kielen kulttuurissa? Kirjailijat Nura Farah, Emmi Itäranta ja Leo Ylitalo kertovat.

Kirjailija ja työeläke

kuva: Tomi Kontio

LUETAAN LAKIA 2/2020 – Kirjailijalle eläkkeelle jääminen tarkoittaa harvoin työnteon lopettamista; suuri enemmistö kirjailijoista jatkaa työtään vielä pitkään eläkeiän saavutettuaan. Seuraavassa käydään läpi kirjailijan lakisääteisen eläkevakuuttamisen perusteet, tämänhetkiset puutteet sekä muistutetaan, miten asiaa voisi kehittää.

Sisällysluettelo 2/2020 – Teema: suomen kieli

Pääkirjoitus
Sirpa Kähkönen: Pietaryrtti luostarin puutarhassa

Kolumni
Riina Katajavuori: Vedossokeus: tahmea vai tahma?

Kirjailijakuva
Laura Honkasalo: Rytmiä lavalla ja paperilla – Harri Hertellin haastattelu

Teema: suomen kieli
Venla Hiidensalo: Kielen ja mielen vapaus. Haastateltavina Nura Farah, Emmi Itäranta ja Leo Ylitalo

Teema: suomen kieli
Suomen kielen kammottavin sana?

Essee
Lari Kotilainen: Miksi suomen kieli?

Lukuliite
Samuli Kustaa Berg