Aja

Artikkelit

Lausunto: Kansallinen lukutaitostrategia 2030/ OPH-3758-2021

Opetushallituksen Lukuliike on pyytänyt lausuntoa Kansallisesta lukutaitostrategiasta 2030. Kirjailijaliitto pitää erityisen tärkeänä, että hankkeista ja projekteista siirrytään kohti pitkäjänteistä lukemisen edistämistyötä, jonka rahoitus on turvattu pysyvästi. Resurssien ja rahoituksen tulee olla riittävät. Monilukutaidon lisäksi lähtökohtana tulee olla nimenomaan kirjallisuuden lukeminen.

Aleksis Kiven hautamuistomerkki kuntoon liiton aloitteesta

Tuusulassa sijaitseva Aleksis Kiven hautamuistomerkki on kunnostettu kuluneen syksyn aikana Kirjailijaliiton ja Tuusulan seurakunnan yhteistyönä. Aloite kunnostukseen tuli Kirjailijaliitolta, joka myös vastaa kunnostuksen kustannuksista. Kiven kuolemasta tulee ensi vuonna 150 vuotta.

Syysloma on Lukuloma – jokainen on lukija

Syysloma on lukuloma! Kirja-alan järjestöjen yhteiskampanja kannustaa perheitä viettämään koulujen syyslomaa kirjojen parissa ja matkustamaan teosten siivin. Tänä vuonna kampanjan slogan on ”Jokainen on lukija!”.

Kirjailijaliitto Turun Kirjamessuilla 2021

Kaivatut kirjamessut saapuvat välivuoden jälkeen Turkuun taas lokakuussa! Suomen vanhin kirjallisuuden messutapahtuma tarjoaa 1.–3.10. satoja esiintyjiä ja ohjelmanumeroita. Suomen Kirjailijaliitto on vahvasti mukana messuilla.

Ammattina kirjailija: Maaria Päivinen

Maaria Päivinen on julkaissut runokoelman, viisi romaania sekä kaksi lastenkirjaa suomalais-islantilais-italialaisena yhteistyönä. Mitä kieli ja kirjoittaminen hänelle merkitsevät? Mitkä teokset ovat hänelle elämän rakkaimpia?

Ammattina kirjailija: Heli Laaksonen

Ystäväkirjassamme tavattavan Heli Laaksosen tuotantoon kuuluu mm. runokokoelmia, näytelmiä ja kolumneja, kaikkineen yli 20 teosta. Miten kokenut esiintyjä valmistautuu keikkapäivään? Miten kulunut pandemia-aika on vaikuttanut kirjailijan ammattiin?

Ammattina kirjailija: Esa Mäkijärvi

Ystäväkirjassamme tavattavan Esa Mäkijärven tuotantoon kuuluu niin runokokoelmia kuin romaaneja. Kuinka Mäkijärvestä tuli kirjailija, ja mitä neuvoja hän antaisi kirjailijan ammatista haaveileville?

Elo-syyskuun 2021 apurahoja

Kokosimme yhteen elo-syyskuun apurahoja. Kirjailijoiden haettavana ovat muun muassa Alfred Kordelinin säätiön ja Koneen Säätiön apurahat sekä Suomen Kulttuurirahaston ja Taiken liikkuvuusapurahat.

Toimistomme palvelee ma–pe klo 9–15

Hyvää elokuuta! Toimistomme palvelee jälleen, olemme tavoitettavissa puhelimitse ja sähköpostitse normaaliin tapaan ma–pe klo 9–15. Tapaamisista toimistollamme kannattaa sopia aina etukäteen.

Hyvää juhannusta!

Toimistomme on suljettu 25.–27.6. Olemme tavoitettavissa normaalisti jälleen maanantaina 28.6. klo 9–15. Toivotamme jäsenillemme ja kaikille kirjallisuuden ystäville valoisaa keskikesän juhlaa!