Tua Forsström Kirjailijaliiton kunniajäseneksi

Tua Forsström. Kuva: Niklas Sandström / Förlaget

Suomen Kirjailijaliitto on kutsunut kirjailija Tua Forsströmin kunniajäsenekseen syyskokouksessaan 23.11.2019. Kirjailijaliiton kunniajäseneksi voidaan kutsua liiton tarkoitusperiä ja suomalaista kirjallisuutta ansiokkaasti edistäneitä suomalaisia ja ulkomaalaisia henkilöitä.

Tua Forsströmin esikoisteos, runokokoelma En dikt om kärlek och annat ilmestyi vuonna 1972. Tuorein teos on niin ikään runokokoelma, vuonna 2018 ilmestynyt Anteckningar. Kaiken kaikkiaan Tua Forsström on julkaissut kolmetoista runoteosta. Näiden lisäksi hän on kirjoittanut oratorion, rekviemin, oopperalibreton ja näytelmätekstiä, ja on tunnettu myös kirjoittajakouluttajana ja kirjallisuuden edistäjänä. Useita Forsströmin teoksia on suomennettu.

Forsströmin runouttaan arvostetaan yli sukupolvirajojen; se on elävää ja universaalia ja porautuu ihmisen syvimpiin kokemuksiin – tästä vaikuttavana esimerkkinä hänen tuorein teoksensa Anteckningar, suomeksi Merkintöjä, jonka aiheena on yksi ihmisen järkyttävimmistä kokemuksista, ainoan lapsenlapsen kuolema. Forsströmin esikoisteoksen En dikt om kärlek och annat ilmestymisestä tulee pian kuluneeksi 50 vuotta, ja hän on yhä ajankohtainen, luettu ja inspiroiva.

Tua Forsströmille on myönnetty lukuisia palkintoja, muun muassa Ruotsin Akatemian Suomi-palkinto vuonna 1992 sekä Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinto vuonna 1998.

Viime talvena Tua Forsström valittiin jäseneksi Ruotsin akatemiaan ensimmäisenä Suomen kansalaisena kautta aikojen.