Timo Parvela Astrid Lindgren -palkintoehdokkaaksi

Timo Parvela, kuva Ville Palonen / Tammi

Maailman suurimman lasten- ja nuortenkirjapalkinnon, Astrid Lindgren Memorial Awardsin vuoden 2019 ehdokkaat on julkistettu. Suomen Kirjailijaliitto, Suomen Kirjastoseura, Lastenkirjainstituutti ja IBBY Finland ehdottavat palkinnon saajaksi kirjailija Timo Parvelaa.

Timo Parvela on Suomen rakastetuimpia ja monipuolisimpia lasten- ja nuortenkirjailijoita. Parvelan teosten aiheet liikkuvat peleistä urheiluun ja kouluun, ja teoksia lukevat sekä pojat että tytöt yli kahdellakymmenellä eri kielialueella. Timo Parvelan, Bjørn Sortlandin ja Pasi Pitkäsen yhteinen Kepler62-kirjasarja tarjoaa tervetullutta vaihtelua kuvitettujen kirjojen maailmaan ja kerää erityisesti siirtymävaiheessa olevia lukijoita. Kouluissa Parvela on toivottu kirjailijavieras, joka lukuisilla vuosittaisilla vierailullaan tarjoaa tietoutta myös kirjailijan ammatista.

Astrid Lindgren Memorial Award on arvoltaan 5 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 500 000 euroa. Ruotsin hallitus on perustanut ALMA-palkinnon vuonna 2002 Astrid Lindgrenin muiston ja perinnön kunnioittamiseksi. ALMA-palkinnon tarkoituksena on lisätä yleisön kiinnostusta lasten- ja nuortenkirjallisuuteen sekä vahvistaa lasten oikeuksia. Palkinnon saaja julkistetaan maaliskuussa ja palkintotilaisuus järjestetään touko-kesäkuussa 2019.

Suomesta palkintoehdokkaita nimeävät Kirjailijaliiton lisäksi Finlands svenska författareförening, Lastenkirjainstituutti, FILI, IBBY Finland, Grafia ry sekä Kuvittajat ry.

Palkintoehdokkaina Suomesta ovat Timo Parvelan lisäksi kuvittaja Linda Bondestam, kirjailija/kuvittaja Marika Maijala, kirjailija Laura Ruohonen ja kuvittaja Erika Kallasmaa, kirjailija/kuvittaja Salla Savolainen sekä kirjailija Maria Turtschaninoff. Lämpimät onnittelut kaikille!