Suomen Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinto Lastenkirjainstituutille

Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen, Lastenkirjainstituutin toiminnanjohtaja Kaisa Laaksonen, puheenjohtaja Maria Laakso, toimistosihteeri Seija Haapakoski, kirjastonhoitaja Heidi Juopperi, Lukuklaanihankkeen koordinaattori Lotta Luukila ja kirjastonhoitaja Päivi Nordling.

Suomen Kirjailijaliiton vuosittainen Kirjailija kiittää -palkinto jaettiin Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 27.10. Vuoden 2018 palkinnon sai valtakunnallinen lasten- ja nuortenkirjallisuuden sekä lastenkirjataiteen edistämis- ja tiedotuskeskus ja erikoiskirjasto Lastenkirjainstituutti.

40-vuotisjuhlavuottaan viettävä instituutti aloitti toimintansa Tampereella jo vuonna 1978 ja on perustamisestaan lähtien tehnyt tärkeää työtä lasten- ja nuortenkirjallisuuden eteen sekä paikallisessa, valtakunnallisessa että kansainvälisessä mittakaavassa.

Lastenkirjainstituutin resurssit ovat pienet, mutta toiminta kauaskantoista ja vaikuttavaa. Esimerkiksi vuonna 2017 toteutettu Suuri lukuseikkailu tavoitti satoja kouluja ja kirjastoja ja keräsi kymmeniätuhansia osallistujia ympäri Suomen. Kyseessä oli Lastenkirjainstituutin ja Lukukeskuksen yhteinen hanke ja lukutaidon suurponnistus.

Lastenkirjainstituutin toiminta on monipuolista: instituutti järjestää tapahtumia lapsille ja aikuisille, julkaisee Onnimanni-lehteä sekä ylläpitää omaa erikoiskirjastoa ja kuvituskokoelmaa.

2010-luvulla instituutti on vahvistanut rooliaan aktiivisena lukuinnon nostattajana, kirjallisuuden ja kirjailijoiden tukijana ja kirjallisuuskeskustelun herättäjänä. Esimerkiksi vuosittainen Kirjakori-katsaus edellisen vuoden lasten- ja nuortenkirjallisuuteen ja trendeihin on tärkeä keino nostaa kotimaista kirjatarjontaa esiin mediassa.

Jotta tarjonnan kärki ei jäisi mediassa kapeaksi, nostaa Lastenkirjainstituutti aktiivisesti esille myös vähemmän tunnettuja tekijöitä ja esittelee kotimaista, laadukasta lasten- ja nuortenkirjallisuutta monipuolisesti ja ansiokkaasti.

Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallispoliittiseen keskusteluun. Palkintoon kuuluu teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikkasarjasta Kirjokala.

Kirjailijaliitto on jakanut palkintoa vuodesta 2014 alkaen.