Suomen Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinto kustantaja, kirjakauppias Erkki Kiviniemelle

Erkki Kiviniemi ja Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen

Suomen Kirjailijaliiton vuosittainen Kirjailija kiittää -palkinto jaettiin Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 26.10.2019. Palkinto myönnettiin tamperelaiselle kustantaja, kirjailija ja kirjakauppias Erkki Kiviniemelle.

Erkki Kiviniemi on toiminut kirjallisuuskentällä laaja-alaisesti vuosikymmenien ajan. Kiviniemen vuonna 2009 perustama Runokauppa Kattila, myöhemmiltä nimiltään Tulenkantajien kirjakauppa ja Teos & Tulenkantajat, oli vuosien ajan tamperelaisen kirjallisen elämän sydän ja kirjallisuuden ystävien kohtaamispaikka. Poikkeuksellisen monipuolisen kirjavalikoiman lisäksi kauppa tarjosi kirjallista ohjelmaa vuoden jokaiselle viikolle. Kiviniemen työ kirjallisuuden monitoimimiehenä, väsymättömänä kirjallisuuden edistäjänä, tapahtumien ideoijana ja niiden järjestäjänä on ollut merkittävää sekä paikallisessa mittakaavassa että valtakunnallisesti.

Kiviniemi on tehnyt merkittävää työtä myös vähälevikkisen kirjallisuuden esiintuojana ja kustantajana. Kiviniemen vuonna 1996 perustaman Sanasato-kustantamon runoteokset ovat huolellisesti toimitettuja, ja Kiviniemi tunnetaan kirjailijoiden parissa kiitettynä kustannustoimittajana ja runoilijoiden sparraajana. Muun kirjallisen toiminnan lisäksi Kiviniemi on itsekin tunnettu kirjailijana ja julkaissut niin runous-, aforismi- kuin proosateoksia.

Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallisuuspoliittiseen keskusteluun. Palkintoon kuuluu teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikkasarjasta Kirjokala.

Kirjailijaliitto on jakanut palkintoa vuodesta 2014 lähtien.