Sirpa Kähkönen Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtajaksi

Sirpa Kähkönen. Kuva: Marissa Tammisalo

Kirjailija Sirpa Kähkönen on valittu Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtajaksi kolmivuotiskaudelle 2018–2020. Liitto valitsi Kähkösen puheenjohtajakseen liiton syyskokouksessa Helsingissä 25.11.2017.

Kähkönen on 120-vuotiaan Kirjailijaliiton järjestyksessään kolmaskymmenes puheenjohtaja ja seuraa puheenjohtajana kirjailija Jyrki Vainosta. Vainonen toimi puheenjohtajana kolmivuotiskauden 2015–2017, hän ei asettunut ehdolle toiselle kaudelle. Uusi puheenjohtaja aloittaa tehtävässä 1.1.2018.

”Suomen Kirjailijaliitto vahvistaa monin eri tavoin kirjailijoiden ammatillista asemaa ja edistää kirjallisuutta. On suuri asia saada jäsenistöltämme valtakirja tehdä tärkeää työtä liiton puheenjohtajana ja puhua kirjailijoiden ja kirjallisuuden puolesta”, Kähkönen toteaa.

Sirpa Kähkönen (s. 1964) on kuopiolaissyntyinen kirjailija, suomentaja ja toimittaja. Kähkönen on julkaissut kymmenen romaania, kolme tietokirjaa ja kolme näytelmää: hänen tuotantonsa keskeisiä teemoja ovat historialliset ja yhteiskunnalliset aiheet, siviilien kohtalot kriisiaikoina sekä lasten ja naisten historia. Kähkönen on palkittu muun muassa lasten ja nuortenkirjallisuuden valtionpalkinnolla, Pro Finlandia -mitalilla sekä Opetus- ja kulttuuriministerin Suomi-palkinnolla. Hän on toiminut sananvapausjärjestö Suomen PENin puheenjohtajana vuodesta 2014 alkaen.

Kirjailijaliiton johtokuntaan valittiin uudelle kaudelle kirjailija Paula Havaste sekä uutena jäsenenä kirjailija Tuija Välipakka. Johtokunnan muut jäsenet vuoden 2018 alusta ovat kirjailijat Marjo Heiskanen, Venla Hiidensalo, Virpi Hämeen-Anttila, Juha-Pekka Koskinen, Hannu Niklander ja Heli Slunga. Varajäseneksi syyskokouksessa valittiin Sinikka Vuola. Muina varajäseninä jatkavat kirjailijat Antti Leikas, Laura Lähteenmäki ja Marja-Leena Tiainen.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Suvi Oinonen