”Lapsille haluan välittää lämpöä ja valoisuutta” – palkintohaastattelussa Tuulia Aho

Kirjailijaliiton lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto myönnettiin kirjailija Tuulia Aholle liiton kevätkokouksessa 2.9.2020.

Vuonna 1980 esikoiskirjansa julkaisseen Ahon tuotantoon kuuluu kaikkiaan 19 teosta, niin lyriikkaa, proosaa, laulutekstejä kuin librettojakin.

Kuinka ryhdyit kirjoittamaan lapsille ja nuorille?

Yhdestä runosta se lähti: Susi ja suolapähkinät. Kirjoitin tekstin tangoksi. Ja sitten syntyi lisää runoja ja niistä esikoiskokoelma Pieni laulaja.

Kuinka lapsille ja nuorille kirjoittaminen eroaa aikuisille kirjoittamisesta?

Ero ei ainakaan ole se, että olisi vaikeampi kirjoittaa aikuisille kuin lapsille. Tai päinvastoin. Ehkä jotain eroja löytyy lauserakenteessa, tarinan kuljetuksessa. Lapsille haluan välittää lämpöä ja valoisuutta, iloa ja huumoria. Lastenrunojen kirjoittamisessa minua viehättää vapaus, kielellä leikkiminen, villiintyminen. Nuorille suunnatuissa romaaneissani on jo enemmän tummia sävyjä.

Millaisia ovat olleet ansiokkaan kirjailijan urasi kohokohdat?

Ensimmäisen kirjan julkaisu, lukijoiden myöntämä LukuVarkaus -palkinto Kuikansulka-romaanille. Mutta tärkein ja onneksi toistuva kohokohta kirjailijan elämässä on se innostus ja kiihko, joka syttyy, kun uuden kirjan suunnittelu pääsee vauhtiin.

Onko suomalainen lasten- ja nuortenkirjallisuus ja sen arvostus mielestäsi muuttunut urasi aikana ja miten?

Tähän on vaikea vastata, en kuvittele näkeväni kokonaiskuvaa yhä monipuolisemmaksi muuttuvasta kentästä. Uskon kuitenkin, että lukemisen ja kirjallisuuden merkitys lapsen ja nuoren kehitykselle tunnustetaan tänäänkin ja lausutaan julki jopa painokkaammin kuin ennen.

Mitä sinulla on työn alla juuri nyt?

Jotain lapsille ja jotain aikuisille. Kenties runoja lapsille, aikuisille helteiseen Pärnuun sijoittuva jännityskertomus…

Miltä tällainen kollegojen myöntämä tunnustus tuntuu ja mitä palkinto sinulle merkitsee?

Kollegoiden antama tunnustus herättää iloa, suorastaan riemua. Ja toisaalta ristiriitaisiakin tunteita. Elämäntyöpalkinto… tässäkö se nyt oli se työ? Ja elämä?

Mutta loppujen lopuksi palkitseminen tietenkin kannustaa: ehkä sittenkin voisi vielä jotakin saada aikaan – voisi esimerkiksi opetella soittamaan okariinoa!

Kirjailijaliitto myöntää 10 000 euron arvoisen Tirlittan-palkinnon tunnustuksena tähänastisesta tuotannosta ja työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Tunnustukseen kuuluu rahapalkinnon lisäksi Oiva Paloheimon sadusta tutun Tirlittan-hahmon okariina-soitin. Palkintotiedotteeseen pääset tästä.