Kivelle perustettu – Suomen Kirjailijaliitto 1897-2017 on ilmestynyt

Kaikki muistavat Aleksis Kiven kohtalon. Suomen Kirjailijaliiton perustajien pyrkimyksenä oli pelastaa tulevat kirjailijapolvet vilulta ja nälältä. Kai Häggmanin elämyksellinen historiateos Kivelle perustettu. Suomen Kirjailijaliitto 1897–2017 kertoo, kuinka tässä onnistuttiin.

Kirjailijoiden oman liiton tarina on suomalaisen kulttuurin suuri kertomus. Teoksessa seurataan kirjailijoiden arkea, ongelmia ja onnenhetkiä vuosikymmenestä toiseen.

Filosofian tohtori Kai Häggman on Suomen ja Skandinavian historian dosentti Helsingin yliopistossa. Hän on kirjoittanut 2000-luvulla kuusi kiitettyä ja palkittua teosta kirja- ja kustannusalan historiasta.

Kirjailijaliiton jäsenet voivat tilata teoksen jäsenhintaan: tarkemmat ohjeet Jäsensivuillamme.
Lisätietoa teoksesta kustantajan Otavan sivuilla.

Vuoden 1891 valtiopäivillä puitiin perusteellisesti kirjailijan ammatti-identiteettiä. Mitä päätoimisista kirjailijoista ajateltiin?
Lukija: kirjailija Susinukke Kosola

Illanviettoja, juhlia ja yhteistä hauskanpitoa! Yhdessäoloa oli Kirjailijaliiton ensimmäisinä toimintavuosina opeteltava, ja siinä ravintolaympäristöllä oli tärkeä rooli.
Lukija: kirjailija Outi Pakkanen

Kaikkien aikojen ensimmäinen Kirjallisuusviikko avattiin 31.10.1921 Kansallisteatterissa. Mistä Viljo Tarkiainen puhui valtiovallan korkeimpien edustajien läsnäollessa?
Lukija: kirjailija Emma Puikkonen

Mitä Veijo Meri tarkoitti verratessaan Suomen kirjallista miljöötä hyvään saunaan? Miksi pakollisen yrittäjäeläkkeen piirin joutuminen oli useimmille kirjailijoille järkytys?
Lukija: kirjailija Esko-Pekka Tiitinen

Mitä yhteistä on Sirkka Seljalla ja Susinukke Kosolalla? Mitä Kirjailijaliitolle tänä päivänä kuuluu?
Lukija: kirjailija Eeva Kilpi