Kirjailijaliitto Turun Kirjamessuilla 4.–6.10.2019

Olemme mukana Turun Kirjamessuilla 2019

Kirjamessut saapuvat Turkuun taas lokakuun alussa! Suomen vanhin kirjallisuuden messutapahtuma tarjoaa 4.–6.10. satoja esiintyjiä ja ohjelmanumeroita. Tämän vuoden pääteemana on teatteri ja ajankohtaisteemoina ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset sekä lukutaito ja sen edistäminen.

Suomen Kirjailijaliitto on vahvasti mukana messuilla. Osastollamme A22 voit tutustua kirjailijoiden ammattiin ja tulonmuodostukseen. Tunnustaudu kaunosieluksi ja nappaa mukaan rintanappimme tai kirjanmerkki!

Kirjailijaliiton monipuolinen ohjelma valtaa Fiore-lavan lauantaina 5.10. klo 12–16. Aiheitamme ovat muun muassa kirjailijaksi kouluttautuminen, oman teoksen teatterisovitukset ja kirjallisuusblogien rooli. Lisäksi kansanedustajat Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.), Veronika Honkasalo (vas.) ja Ville Kaunisto (kok.) keskustelevat kaunokirjallisuuden merkityksestä yhdessä puheenjohtajamme Sirpa Kähkösen kanssa.

Ohjelmassamme on myös ilmastonmuutosta ja runoutta käsittelevä keskustelu Auditoriossa lauantaina klo 11:00–11:45. Tuija Välipakan kanssa keskustelevat ja omia runojaan lukevat Jukka Itkonen, Aulikki Oksanen ja Olli Sinivaara.

Osa keskusteluistamme lähetetään suorana verkkolähetyksenä Facebook-sivullamme.

Kirjailijaliiton lavaohjelma Turun Kirjamessuilla la 5.10.2019

Auditorio

11:00–11:45    ”SILLÄ ILMAN METSÄÄ OLET AUTIO”
Ilmastohuoli on herättänyt kansalaiset ja saanut koululaiset lakkoilemaan. Runoilijoilla teema on ollut käsittelyssä jo pitkään. Millaisina maailmoina ilmastonmuutos heijastuu runoudessa? Miltä luonnon ja ihmisen kohtaaminen ja tulevaisuus runoudessa näyttävät? Aiheesta keskustelevat ja omia runojaan lukevat Jukka Itkonen, Aulikki Oksanen ja Olli Sinivaara. Keskustelua vetää Tuija Välipakka.

Fiore-lava

12:00–12:30    SENSUROITU! MISTÄ KIRJAILIJAT VAIKENEVAT?
Mistä kirjailijat olisivat halunneet kirjoittaa, mutta jättivät kirjoittamatta? Millaista kirjaa kirjailijat eivät koskaan kirjoittaisi? Onko kirjallisuudessa vielä kiellettyjä aiheita? Sinikka Vuola haastattelee Siiri Enorantaa ja Lauri Otonkoskea.

12:30–13:00    MITEN OPISKELLA KIRJAILIJAKSI?
Voiko kirjailijan ammattiin kouluttautua? Millainen merkitys luovan kirjoittamisen koulutuksella on ollut kirjailijaksi tulolle ja kirjailijan koko uralle? Kari Levola haastattelee Riku Korhosta ja Iida Raumaa. Keskustelu on katsottavissa suorana verkkolähetyksenä Facebook-sivullamme.

13:00–13:30    ARKADIANMÄEN KIRJAT
Mitkä ovat poliitikkojen elämän vaikuttavimmat kaunokirjat? Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen keskustelee kansanedustajien Outi Alanko-Kahiluodon (vihr.), Veronika Honkasalon (vas.) ja Ville Kauniston (kok.) kanssa kaunokirjallisuuden merkityksestä. Keskustelu on katsottavissa suorana verkkolähetyksenä Facebook-sivullamme.

13:30–14:00    KIRJASTA TEATTERIKSI
Millaista on, kun oma teos sovitetaan näytelmäksi tai musikaaliksi? Tuleeko teokseen jotain lisää, jääkö jotain pois? Kirjailija-käsikirjoittaja Mike Pohjola haastattelee Anni Kytömäkeä ja Pauliina Rauhalaa.

14:00–14:30    VILLI KURSORI – LASTENKIRJAT BLOGIVIIDAKOSSA
Kritiikit vähenevät koko ajan ja tehtävää ovat tulleet osin paikkaamaan kirjallisuusblogit. Blogeja luetaan paljon ja niillä on myös vaikutusta myyntiin. Millaisena bloggaaja ja kirjailija näkevät blogien roolin? Ville Hytösen kanssa keskustelemassa bloggaaja Kia Raevaara (Luetaanko tämä -blogi) ja kirjailija, Blogistanian Kuopus -palkinnon 2. sijan voittanut Elina Rouhiainen. Keskustelu on katsottavissa suorana verkkolähetyksenä Facebook-sivullamme.

14:30–15:00    FINLANDSSVENSKA FÖRFATTAREFÖRENING PRESENTERAR: DRAMATISKT SKRIVANDE
Författarna Tove Appelgren och Susanne Ringell talar om sin litteratur, om dess dramatiska och odramatiska former. Thomas Wulff leder diskussionen.

15:00–15:15    TIRLITTAN-PALKITTU RAILI MIKKANEN                      Kirjailijaliiton lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto 2019 myönnettiin Raili Mikkaselle. Palkinto jaetaan tunnustuksena kirjailijan koko tähänastisesta tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Mikkasta haastattelee Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen. Keskustelu on katsottavissa suorana verkkolähetyksenä Facebook-sivullamme.

15:15–15:30    ”HUONE AVARUUDESSA”
Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto 2019 myönnettiin Sirkka Turkalle toukokuussa. Palkinto jaetaan tunnustuksena kirjailijan koko tähänastisesta tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Jyrki Kiiskinen ja Maria Matinmikko keskustelevat Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkösen kanssa Turkan tuotannon merkityksestä.

15:30–16:00    NÄIN ESSEISTI SYNTYY
Mistä esseisti saa aiheensa ja ideansa? Miten esseeteos ylittää julkaisukynnyksen? Jukka Koskelainen haastattelee Liisa Enwaldia ja Antti Hurskaista. Keskustelu on katsottavissa suorana verkkolähetyksenä Facebook-sivullamme.

Tutustu messujen koko ohjelmaan: Turun Kirjamessut