Kirjailijaliitto on mukana Helsingin Kirjamessuilla

Suomen suurin kirjallisuustapahtuma Helsingin Kirjamessut järjestetään 25.28.10.2018. Kirjamessuilla on neljän päivän aikana yli tuhat esiintyjää ja viidellätoista lavalla yli 800 ohjelmaa. Teemamaa on tänä vuonna Yhdysvallat.

Suomen Kirjailijaliitto on vahvasti mukana messuilla. Osastollamme 6e90 voit tutustua kirjailijoiden ammattiin ja tulonmuodostukseen. Tunnustaudu kirjahirmuksi tai runosiepoksi ja nappaa mukaan rintanappimme tai kirjanmerkki!

Kirjailijaliiton lavaohjelmaa pääset seuraamaan lauantaina 27.10. Töölö-lavalla. Lavaohjelmamme teemoja ovat muun muassa kirjailijan työhön vaikuttavat olosuhteet ja työn edellytykset: jatkamme Turussa aloitettua poliitikkojen ja kirjailijoiden välistä keskustelua rahasta. Kirjailijoiden työskentelymahdollisuuksista ja toimeentulosta keskustelevat sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala (kesk.), kansanedustaja Silvia Modig (vas.), kirjailija Jarmo Stoor sekä Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen.

Kirjailija kiittää -tunnustuspalkinto jaetaan työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi lauantaina Töölö-lavalla klo 17:00.  Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikansarjasta Kirjokala.

Ohjelma Töölö-lavalla lauantaina 27.10.2018

11:00–11:30 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
KIRJAILIJA SALAKUUNTELIJANA

Millaisia elementtejä omasta elämästään ja ympäristöstään kirjailija voi poimia? Mistä poimia aiheita kirjoittamiseen ja saako kirjoittaa myös läheisten elämästä – mihin kirjailijalla on oikeus? Jarkko Tontin kanssa keskustelevat Essi Kummu, Anna-Leena Härkönen ja Pasi Lönn.

11:30–12:00 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
PUHUTAAN RAHASTA

Mistä kirjailijan tulot muodostuvat? Mitä Suomen Kirjailijaliiton tutkimus kirjailijoiden taloudellisesta tilanteesta (2018) kertoo kirjailijoiden toimeentulosta? Millaisia ovat puolueiden kulttuuripoliittiset tavoitteet ja miten ne vaikuttavat kirjailijoiden työskentelymahdollisuuksiin? Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkösen kanssa rahasta puhuvat sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala (kesk.), kansanedustaja Silvia Modig (vas.) sekä kirjailija Jarmo Stoor.

12:00–12:30 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
ONKO FIKTIO TOTTA?

Onko olemassa luotettavaa kertojaa? Millä tavalla todellisuuden illuusio fiktiossa luodaan? Keskustelemassa Olli Jalonen ja Jaana Seppänen, haastattelijana Marjo Niemi.

12:30–13:00 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
PSEUDONYYMIN TAKANA

Miksi kirjailija kirjoittaa pseudonyymilla? Millaista palautetta kirjailijat ovat saaneet pseudonyymien käytöstä? Virpi Hämeen-Anttilan kanssa keskustelevat Magdalena Hai ja Susinukke Kosola.

14:00–14:30 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
KUINKA KIRJOITTAISIN SEN NYT

Millainen on kirjailijoiden suhde omiin vanhoihin teoksiinsa ja miten kirjailijat kokevat ne nyt? Paula Havasteen kanssa keskustelevat Taina Haahti, Juha Itkonen ja Tomi Kontio.

14:30–15:00 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
OMA HUONE

Miltä kirjailijan työhuoneessa näyttää? Soiko taustalla tietty musiikki? Millaisia muistiinpanoja, valokuvia, piirustuksia ja karttoja kirjailijat käyttävät työskentelyn apuna? Työskentelytapojaan avaavat Laura Lähteenmäki, Jyrki Heino, Johanna Venho ja Lauri Mäkinen.

15:00–15:30 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
SENSUROITU! MISTÄ KIRJAILIJAT VAIKENEVAT?

Mistä kirjailijat olisivat halunneet kirjoittaa, mutta jättivät kirjoittamatta? Millaista kirjaa kirjailijat eivät koskaan kirjoittaisi? Marjo Heiskanen kanssa keskustelemassa Pirjo Hassinen ja Jukka Behm.

15:30–16:00 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
YKSI AIHE, MONTA KIRJAILIJAA

Sekä Kati Tervo että Pirkko Soininen ovat kirjoittaneet Ellen Thesleffin elämästä. Mikä Thesleffin elämässä kiehtoo ja miten kirjailijat tulivat tarttuneeksi aiheeseen samaan aikaan? Tervoa ja Soinista haastattelee kirjailija Katja Kallio.

17:00–17:30 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
KETÄ KIRJAILIJA KIITTÄÄ?

Kirjailija kiittää on ainoa kirjailijoiden itsensä jakama tunnustuspalkinto työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Palkinnon jakaa ja voittajaa haastattelee Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen.

17:30–18:00 SUOMEN KIRJAILIJALIITTO ESITTÄÄ:
TYÖN ALLA NOVELLI

Miten novellin kirjoittaminen eroaa romaanin kirjoittamisesta? Millainen on hyvä novelli? Mitä novellille lajina kuuluu meillä ja maailmalla? Keskustelemassa Maritta Lintunen ja Erkka Mykkänen, haastattelijana J. Pekka Mäkelä.