Kirjailijaliitto Helsingin Kirjamessuilla 24.–27.10.2019

Olemme mukana Helsingin kirjamessuilla 2019

Helsingin Kirjamessut järjestetään 24.–27.10. Kirjamessuilla on neljän päivän aikana 1100 esiintyjää ja lähes 900 lavaohjelmaa. Teemamaana on tänä vuonna Ranska.

Suomen Kirjailijaliitto on mukana messuilla omalla osastollaan 6K69. Osastollamme voit tutustua kirjailijan ammattiin ja tulonmuodostukseen. Tunnustaudu kirjahirmuksi tai kaunosieluksi ja nappaa mukaasi rintanappimme tai kirjamerkki!

Kirjailijaliiton lavaohjelma valtaa Töölö-lavan lauantaina 26.10. klo 10:30–17:00. Lavaohjelmamme teemoja ovat mm. kirjailijan työskentelyolosuhteet nyt ja kymmenen vuoden päästä: taiteilijoiden asemasta ja työn rahoituksesta keskustelevat kansanedustajat Hilkka Kemppi (kesk.) ja Erkki Tuomioja (SDP), kirjailija Tommi Kinnunen ja puheenjohtajamme, kirjailija Sirpa Kähkönen.

Kirjailija kiittää -tunnustuspalkinto jaetaan työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi lauantaina Töölö-lavalla klo 15:30. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikansarjasta Kirjokala.

Ohjelma Töölö-lavalla la 26.10.

10:30–11:00    KIRJAILIJAN JUMALAT
Kirjailija on itse luomansa fiktiivisen maailman jumala. Mitä jumalia tai esikuvia kirjailijalla itsellään on? Jarkko Tontti haastattelee Mikko Kamulaa ja Outi Pakkasta.

11:00–11:30     KÄÄNNÖKSEN ÄÄRELLÄ
Millaista on lukea omaa teostaan käännettynä? Onko vaikeaa antaa oma teos kääntäjän käsiin silloin, kun kohdekieli on sellainen, jota ei itse osaa? Tommi Melenderin haastattelussa Pasi Ilmari Jääskeläinen ja Leena Lehtolainen.

11:30–12:00     MINNE MENET KIRJALLISUUS?
Minne kirjallisuus on menossa – mitä tulee autofiktion jälkeen? Ollaanko nyt taitekohdassa? Minkä kirjailijat itse näkevät tulevaisuuden trendinä? Marissa Mehr haastattelee Juha Siroa ja Riikka Peloa.

12:00–12:30     LUURIT KORVILLA
Jukka Viikilä luki itse oman teoksensa äänikirjaksi. Laura Paloheimon teoksia puolestaan lukee äänikirjaksi ammattilukija. Mitä kirjalle tapahtuu äänikirjaksi luettaessa? Millainen merkitys lukijalla on kirjailijan näkökulmasta ja miltä oma kirja kuulostaa? Paloheimoa ja Viikilää haastattelee Roope Lipasti.

12:30–13:00     KATSE KRISTALLIPALLOON – KIRJALLISUUS VUONNA 2029
Taiteilijoiden työn rahoittaminen on satsaus tulevaisuuteen, suomalaiseen työhön sekä taide- ja kulttuurialan kasvuun. Miltä kirjallisuuden asema ja taiteilijoiden työskentelyedellytykset näyttävät kymmenen vuoden kuluttua vuonna 2029? Kristallipalloon kurkistelevat kansanedustajat Hilkka Kemppi (kesk.) ja Erkki Tuomioja (SDP), kirjailija Tommi Kinnunen sekä Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen.

13:00–13:30     KIRJAILIJAN KUKKARO
Kirjailija saa tuloja mm. kirjamyynnistä, lainauskorvauksina ja esiintymisistä. Lisäksi apurahoilla on suuri merkitys työskentelylle. Jussi Siirilä ja Pauliina Vanhatalo keskustelevat Johanna Sinisalon kanssa suomalaisen kirjailijan toimeentulosta ja avaavat omaa tulopalettiaan: mitä kaikkea tilinauhalla näkyy?

13:30–14:00     KYSY KIRJAILIJALTA!
Viina, villasukat ja sydänveri? Luomisen tuska? Mitä olet halunnut tietää kirjailijoiden työskentelystä – tuo kysymyksesi Kirjailijaliiton osastolle (nro 6K69 viim. la 26.10. klo 10:00) ja kysymme sen lavalla kirjailijoilta. Paula Havaste pikahaastattelee Tuomas Kyröä, Sirpa Kyyröstä, Tommi Liimattaa ja Ninka Reittua.

14:00–14:30     HÄTÄTILANTEESSA RIKO LASI
Kirjailijan työ voi olla hyvin syklistä. Mitä eri keinoja kirjailijat käyttävät työn edistämiseen silloin kun se ei suju? Virpi Hämeen-Anttila haastattelee Marko Hautalaa ja Markku Paasosta.

14:30–15:00    KAUNOKIRJALLISET ILMASTODYSTOPIAT
Millaisina maailmoina ilmastonmuutos heijastuu kaunokirjallisuudessa? Miten kirjailijat käsittelevät ajankohtaisia ympäristöaiheita – vaatiiko yhteiskunnallisesti tärkeästä teemasta kirjoittaminen toisenlaista otetta kuin muiden teemojen käsittely? Ville-Juhani Sutinen haastattelee Markku Rönkköä ja Maarit Verrosta.

15:00–15:30     HYLKÄYSKIRJEEN JÄLKEEN
Käsikirjoitusten hylkäykset kuuluvat myös menestyvän kirjailijan työhön. Kuinka ammattikirjailijat pärjäävät hylsyjen kanssa? Anna-Kaari Hakkarainen haastattelee Harri V. Hietikkoa ja Salla Simukkaa.

15:30–16:00     KETÄ KIRJAILIJA KIITTÄÄ?
Kirjailija kiittää on ainoa kirjailijoiden itsensä jakama tunnustuspalkinto työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Palkinnon jakaa ja voittajaa haastattelee Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen.

16:00–16:30     VIVE LA LITTÉRATURE – KIRJAILIJANA RANSKASSA
Millaista on kirjailijan elämä Ranskassa? Miten työskentelyyn vaikuttaa asuminen teosten kielestä eriävässä kieliympäristössä? Puskeeko asuinmaa läpi tekstiin? Keskustelemassa Hannu Niklanderin kanssa Milja Kaunisto ja Kira Poutanen.

16:30–17:00    ESIKOISKIRJAN TUSKA JA IHANUUS
Haaveiletko oman kirjan kirjoittamisesta? Marjo Heiskanen kysyy Jyri Paretskoilta ja Minna Rytisalolta mitä neuvoja he olisivat halunneet kuulla ennen ensimmäisen teoksensa julkaisua.

Helsingin Kirjamessujen koko ohjelma: Helsingin Kirjamessut 2019