Kirjailijaliiton palkinnot Sirkka Turkalle ja Raili Mikkaselle

Raili Mikkanen

Suomen Kirjailijaliitto on jakanut kevätkokouksensa yhteydessä lauantaina 4.5. vuotuiset tunnustuspalkintonsa (á 10 000 euroa).

Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto on myönnetty kirjailija Sirkka Turkalle ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto kirjailija Raili Mikkaselle. Kirjailijaliiton palkinnot jaetaan tunnustuksena kirjailijan tähänastisesta tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Sirkka Turkka ei päässyt henkilökohtaisesti paikalle vastaanottamaan palkintoa, mutta palkinto ojennetaan hänelle myöhempänä ajankohtana.

Kirjailija Sirkka Turkka (s. 1939) on myötätunnon ja armon runoilija, jonka säkeet ovat kulkeneet sielun veljen tavoin, lohtua kantaen, lukijoiden rinnalla jo neljäkymmentäviisi vuotta. Turkka debytoi vuonna 1973 runokokoelmalla Huone avaruudessa ja on julkaissut yhteensä 13 runoteosta, viimeisimpänä Niin kovaa se tuuli löi (2004).

Turkan runojen maailma on aina ollut avoin kenen tahansa tulla ja kokea elämän ihmettä ja surua. Elämää kannattelevana voimana Turkan runoissa on radikaali tasavertaisuus muiden elollisten kanssa. Koettu elämä on jaettua lumen, tassun, kavion, siiven, syksyn ja kukan kanssa. Vaikka kipu ja kuolema tulevat toistamiseen syliin, silti alati jostain ilmestyy “taivaallisia nenäliinoja”.

Kirjailija Raili Mikkasen (s. 1941) lastenkirjailijan ura alkoi vuonna 1976 romaanilla Kalpeat naamat. Hänen yli 60 teoksen tuotantonsa sisältää kuvakirjoja, runokokoelmia, romaaneja, tietokirjoja, novelleja, selkokirjoja, sanoituksia, tv-käsikirjoituksia ja satuja. Tunnetuin Mikkasen hahmoista on lasten rakastama Histamiini-hevonen. Myös Raili Mikkasen historialliset nuortenromaanit mm. Aino Kallaksen, Miina Sillanpään ja Katri Valan elämästä ovat laajasti kiitettyjä ja vaikuttavia.

Raili Mikkasen tuotantoa leimaavat mielikuvituksellisuus, eläin- ja luontorakkaus sekä lapsia ja nuoria arvostava ote. Kirjailijakollegana Mikkanen on keskusteleva ja aina valmis auttamaan, hänen läsnäolonsa on huumorintajuista ja muita kannattelevaa. Mikkanen jakaa kokemuksiaan kirjailijan työstä myös rehellisinä ja viisaan huumorin sävyttäminä blogiteksteinä.

Tunnustuspalkinto on jaettu vuodesta 1949 ja Tirlittan-palkinto vuodesta 1993 lähtien.