Kirjailijaliiton palkinnot Marja-Leena Mikkolalle, Tuija Lehtiselle ja Kai Niemiselle

Suomen Kirjailijaliitto on jakanut Turun Kirjamessuilla palkintonsa (á 10 000 euroa). Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto jaettiin kirjailija Marja-Leena Mikkolalle, lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto kirjailija Tuija Lehtiselle ja viiden vuoden välein myönnettävä Eeva-Liisa Manner –palkinto runoilija Kai Niemiselle.

Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto Marja-Leena Mikkolalle

Kirjailijaliiton tunnustuspalkinnon saaja Marja-Leena Mikkola on luonut poikkeuksellisen merkittävän, pitkän ja monipuolisen uran suomalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin kentällä. Hän on kirjailija, suomentaja, kulttuurivaikuttaja, taidejärjestöaktiivi, sanoittaja ja elokuvakäsikirjoittaja. Mikkolan tuotantoon kuuluu kymmeniä teoksia, yhtä hyvin kaunokirjallisia romaaneja ja novelleja (sekä aikuisille että lapsille) kuin runoja, joista osa on sävelletty ja elää suomalaisten mielissä lauluina ja laulelmina. Hänen säkeensä ovat soineet myös kabareiden lavoilta.

Marja-Leena Mikkolan kirjallista tuotantoa lukemalla tulee samalla kulkeneeksi halki Suomen lähihistorian, johon jälkensä ovat jättäneet maaltamuutto ja kaupungistuminen, uuden aiempaa urbaanimman elämäntavan synty, tehdastyön yleistyminen, keskiluokan vaurastuminen ja nouseminen tärkeäksi yhteiskunnalliseksi voimaksi. Hänen tuotantonsa käsittelee myös naisten yhteiskunnallisessa asemassa tapahtuneita muutoksia. Sepittämiensä yksittäisten ihmiskohtaloiden kautta Mikkola on tuotannossaan näin peilannut maailmaa ympärillään ja piirtänyt tarkkanäköisen kuvan suomalaisesta yhteiskunnasta ja sen aatteellisista ja sosiaalipoliittisista muutoksista.

Kääntäjänä Mikkola on saattanut suomalaisen lukevan yleisön saataville joukon maailmankirjallisuuden klassikkoja, varsinkin venäläisen kirjallisuuden merkkiteoksia, kuten Osip Mandelstamin, Anna Ahmatovan ja Boris Pasternakin runoja. Myös monet englanninkielisen runouden klassikot, kuten Dylan Thomas, Sylvia Plath ja William Shakespeare, ovat hänen notkeina ja herkkävaistoisina suomennoksinaan taipuneet suomalaisen lukijakunnan luettaviksi.

Sekä Mikkolan aikuisten- että lastenkirjoja on käännetty monille eri kielille.

Kirjailijaliiton Tirlittan-palkinto Tuija Lehtiselle

Kirjailijaliiton lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinnon saaja Tuija Lehtisen kirjailijaura alkoi vuonna 1984 romaanilla Rosan talo. Hän on kirjoittanut sekä aikuisille että lapsille ja nuorille; tuotanto on poikkeuksellisen runsas ja monipuolinen.

Lehtisen ensimmäinen nuortenromaani Enkelinkuvia hiekassa ilmestyi vuonna 1986. Sitä ovat seuranneet muun muassa rakastetut Laura– ja Mirkka-sarjat sekä poikia innostanut Futis-sarja. Nuortenkirjojen lisäksi Lehtinen on kirjoittanut lastenromaaneja ja kuvakirjoja.

Nuortenromaaneissaan Lehtinen on usein lähtenyt pelottomasti tutkimaan alueita, joita aikuiset eivät tunne hyvin mutta jotka kiinnostavat nuoria. Esimerkiksi teoksessa Mopo (Finlandia junior –ehdokas 2005) heittäydytään syvälle mopojen ihmeelliseen maailmaan. Niin ikään Lehtinen on vuodesta toiseen osannut kirjoittaa siitä, mikä nuorten maailmassa on ajankohtaista.

Lehtisen teokset kiinnostavat sekä tyttöjä että poikia. Hän on saattanut nuoria lukijoita kirjallisuuden pariin tavalla, joka hakee vertaistaan.

Vaikka kirjoja syntyy edelleen kovaan tahtiin, niin korkea taso pysyy yllä: Lehtinen kokeilee erilaisia kerrontatapoja, leikittelee kielellä ja luo kirjalijannahkansa yhä uudestaan. Kirjoista näkyy aina huolellisuus, mutta myös jatkuva intohimo kirjoittamiseen.

Uransa ohella Tuija Lehtinen on tehnyt ahkerasti töitä koko kirjailijakunnan hyväksi. Hän on kuulunut kirjailijaliiton johtokuntaan (1996 – 2004) ja Lukukeskuksen hallitukseen (1996 – 2008). Suomen Nuorisokirjailijoiden puheenjohtajana hän on toiminut vuodesta 1995 saakka.

Kirjailijaliiton Eeva-Liisa Manner -palkinto Kai Niemiselle

Kirjailijaliiton viiden vuoden välein jaettavan Eeva-Liisa Manner -palkinnon saaja Kai Nieminen tunnetaan sekä runoilijana että runouden suomentajana. Hänen runoutensa on sujuvalukuista, aisteja puhuttelevaa ajatusrunoutta, joka aika ajoin puhkeaa modernistisiksi kuviksi ja koskettaa kuin vaivihkaa lukijan omakohtaisia, syviä kokemuksia. Luonto ja luonnon kiertokulku, ihmisen suhde luontoon ovat tärkeitä lähtökohtia. Kuten japanilaisessa runoudessa, jota Nieminen on ansiokkaasti vuosikymmeniä suomentanut, myös hänen omassa tuotannossaan luontokuvat ja luontotematiikka johtavat usein, runon täyttyessä ja syvetessä, rinnastukseen – joko sopuisaan tai konfliktiseen – ihmismielen ja psykologisten mielenliikahdusten kanssa. Monesti Niemisen runoutta sävyttää myös ironia ja/tai itseironia, usein leikkisänä ja lempeänsävyisenä.

Nieminen debytoi runoilijana vuonna 1971, kun Tammi julkaisi hänen esikoiskokoelmansa Joki vie ajatukseni. Sen jälkeen runokokoelmia on ilmestynyt tasaiseen tahtiin, 2000-luvullakin kolme (Lopullinen totuus. Kaikesta, 2002; Perimmäisten kysymysten äärellä, 2004; Alan oppia, 2010). Vuonna 2012 julkaistiin hänen Valitut runonsa nimellä Istun tässä, ihmettelen. Taiteellisen työn lisäksi Nieminen on toiminut taidejärjestöissä ja edistänyt taiteilijoiden, erityisesti kirjailijoiden, työtä ja asemaa Suomessa. Järjestötoiminnasta mainittakoon esimerkkinä Suomen PENin puheenjohtajuus vuosina 1991 1994 sekä monivuotinen osallistuminen SKS:n valtuuskunnan toimintaan.

Suomen Kirjailijaliitto onnittelee palkinnonsaajia!