Katsaus vuoteen 2019

796 jäsentä, 1 uusi kerrostalo, 11,5 tuntia lavaohjelmaa… vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä hetki summata koettua! Keräsimme yhteen keskeisiä lukuja vuoden 2019 toiminnastamme.

– 796 jäsentä –

Kirjailijaliiton kevätkokouksen tunnelmaa.

Kirjailijaliittoon kuuluu vuoden päättyessä 796 jäsentä. Uusia jäseniä hyväksyttiin vuoden aikana 37 ja uusia kunniajäseniä liittoon kutsuttiin yksi, kirjailija Tua Forsström.

Jäsenille järjestettiin vuoden aikana 10 koulutus ja -ajankohtaistilaisuutta. Lisäksi tarjosimme jäsenillemme kaksi työnohjausryhmää sekä kuntoutusta Kelan Kiila-kuntouksessa. Kevät- ja syyskokouksiimme osallistui kaikkineen 146 jäsentä, ja perinteisissä kevätkuohuissa maljan keväälle kohotti 94 kirjailijaa.

Lakineuvontaa annettiin liitossa vilkkaasti läpi koko vuoden, sekä jäsenille että liittoon kuulumattomille, kaikkineen lakimiehen pöydällä oli vuoden aikana yli 350 neuvontatapausta.

– 348 168 € apurahoja –

Jaoimme vuonna 2019 apurahoina yhteensä 348 168 euroa. Käsiteltyjä apurahahakemuksia oli neljässä haussamme yhteensä 504, ja apurahan sai kauttamme kaikkineen 172 kirjailijaa.

Myöntämämme apurahat rahoitetaan liiton ylläpitämistä rahastoista, tekijänoikeusjärjestö Kopioston tilittämillä tekijänoikeuskorvauksilla sekä tekijänoikeuslakiin perustuvista hyvitysvaroista, jotka ovat hyvitystä teosten kopioimisesta yksityiseen käyttöön.

– 5 vaalipaneelia –

Helsinki, Oodi 18.3.2019. Panelistit Paavo Arhinmäki (Vas.), Maria Ohisalo (Vihr.), Sari Sarkomaa (Kok.), Kimmo Tiilikainen (Kesk.), Pilvi Torsti (SDP) ja Juha Väätäinen (PS) kuuntelevat kirjailija Jari Järvelän alustusta.

Järjestimme yhdessä Suomen Taiteilijaseuran kanssa maalis-huhtikuun aikana viisi vaalipaneelia eri puolilla Suomea: Helsingissä, Turussa, Tampereella, Joensuussa ja Oulussa. Paneeleissa keskusteltiin taiteilijoiden toimeentulosta, erityisesti esillä oli valtion taiteilija-apurahan tason ja lukumäärän nosto.

Tavoitteistamme taiteilija-apurahojen tason nosto, taiteilijaeläkkeiden lukumäärän korottaminen sekä lukemisen edistäminen ovat mukana kirjauksena kesäkuun alussa julkaistussa hallitusohjelmassa.

Tapasimme kansanedustajia vuoden aikana myös henkilökohtaisissa tapaamisissa eduskunnassa. Vaikutustyötä jatketaan liitossa aktiivisesti ensi vuonna, tutustu tavoitteisiimme vuosille 2019–2023.

– 4 palkintoa –

Tirlittan-palkittu Raili Mikkanen

Jaoimme vuoden aikana neljä palkintoa. Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Sirkka Turkalle ja Tirlittan-palkinto Raili Mikkaselle, palkinnot ovat arvoltaan 10 000 euroa.

Kirjailija kiittää -palkinto jaettiin Helsingin Kirjamessuilla kustantaja, kirjakauppias Erkki Kiviniemelle työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Lisäksi palkitsimme maaliskuussa Suunta-palkinnolla kokkolalaisen kulttuurivaikuttaja Elvi Löhösen.

– 6 lausuntoa –

Annoimme vuoden aikana kuusi lausuntoa. Lausuntomme koskivat mm. arvonlisäverolain muuttamista, valtioneuvoston selontekoa julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2020—2023, taiteilija-allianssi Suomeen -selvitystä sekä Taide- ja taiteilijapolitiikan suuntaviivat -työryhmän esitystä taide- ja taiteilijapolitiikan keskeisiksi tavoitteiksi. Lisäksi olimme mukana kahdessa yhteisessä kannanotossa:

– 1 uusi kerrostalo –

Havainnekuva Ars Longa -taiteilijatalosta.

Helsingin Kalasatamaan valmistuu alkuvuodesta 2020 taiteilijatalo Ars Longa. Talon rakennuttaa Kiinteistöyhtiö Ars Longa, jonka osakkaita olemme yhdessä Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiön, Ornamon senioritaloyhdistyksen sekä Kuvasto ry:n kanssa. Taiteilijataloon valmistuu kaikkineen 56 asuntoa sekä poikkeuksellisen hienot yhteistilat kaikkien asukkaiden käyttöön. Muun muassa Helsingin Sanomat uutisoi rakennushankkeestamme vuoden aikana.

Kirjailijaliiton virkistyskohteissa ja residensseissä vieraili vuoden aikana 76 kirjailijaa. Tuimme kirjailijoiden työskentelyä myös työhuoneiden ja kolmen vuoden jaksoiksi myönnettävien kirjailijakotien muodossa: kuusi työhuonettamme ja neljä kirjailijakotiamme olivat täydellä käytöllä koko vuoden.

– 11,5 tuntia ohjelmaa –

AmmattinaKirjailija-kuvia Helsingin Kirjamessuilta

Olimme mukana Turun- ja Helsingin Kirjamessuilla sekä omalla messuosastollamme että lavaohjelmalla. Kaikkineen toteutimme syksyn messuille 11,5 tuntia lavaohjelmaa, ohjelmassamme esiintyi 62 kirjailijaa, ja ohjelmaamme seurasi arvioidemme mukaan aktiivisesti 2500 messukävijää.

Kirjamessujen yhteydessä toteutettu #AmmattinaKirjailija-valokuvakampanjamme toi kirjailijan ammattia näkyväksi erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kampanjaamme osallistui kaikkineen 122 kirjailijaa. Kampanjan valokuvat ovat katsottavissa verkkosivuillamme: Turun kirjamessujen galleria ja Helsingin Kirjamessujen galleria.

– 1 lahjoitus –

Sibeliuksen Kaiutar-laulun käsikirjoitus. Kuva: Marko Oja / (c) Kansalliskirjasto.

Lahjoitimme marraskuussa Kansalliskirjastolle harvinaisen kokonaisuuden sävellyskäsikirjoituksia, jotka on omistettu runoilija Larin-Kyöstille. Kokoelman kruununa on harvinainen, koristeellisiin kansiin sidottu Jean Sibeliuksen Kaiutar-laulun ainut tunnettu kokonainen käsikirjoitus omistuskirjoituksen kera. Lisäksi arvokkaassa lahjoituksessa oli mukana sävellyksiä myös muun muassa Leevi Madetojalta, Erkki Melartinilta, Toivo Kuulalta, Ilmari Hannikaiselta, Väinö Hannikaiselta ja Oskar Merikannolta.

– 13 suoraa verkkolähetystä –

Kansanedustajat Veronika Honkasalo ja Ville Kaunisto Sirpa Kähkösen haastateltavina Turun Kirjamessuilla 2019.

Striimasimme vuoden aikana Facebook-kanavallemme 13 keskustelua. Näistä kolme oli suoria verkkolähetyksiä keväällä toteutetuista Ammattina taiteilija -vaalipaneeleistamme.

Lavaohjelmastamme Helsingin ja Turun Kirjamessuilta lähetettiin suorana verkkolähetyksenä kymmenen keskustelua. Messujen videotallenteet ovat katsottavissa Facebook-sivullamme.

Aihetunnisteemme #AmmattinaKirjailija kokosi yhteen liiton julkaisuja Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Sosiaalisen median kanavia käytettiinkin viestinnässä aktiivisesti, seuraajamäärämme kasvoi vuoden aikana 25 prosenttia.

Julkaisimme vuonna 2019 myös neljä Kirjailija-lehteä, lehteen kirjoitti vuoden aikana 57 kirjailijaa. Maistiaisia lehden artikkeleista julkaistaan verkkosivuillamme.

– 90 vuotta –

Liiton toimisto vuonna 1929 ja vuonna 2017.

Kulunut vuosi on ollut myös merkkivuosi liitolle, Helsingin Runeberginkadulla sijaitseva toimistomme on toiminut samassa osoitteessa jo 90 vuoden ajan.

Toimistotekniikka on nykyaikaistettu ja henkilökunta vaihtunut useaan otteeseen, mutta työn ydin on säilynyt samana läpi vuosikymmenten. Sivuillamme kuvakooste vuosien varrelta!